مصرف کننده های دیجیتال و آنالوگ و کاربرد آنها

توضیحاتی جامع و کاربردی در مورد مصرف کننده های دیجیتال و آنالوگ

آشنایی اولیه با مصرف کننده های دیجیتال و آنالوگ

مصرف کننده های دیجیتال

این تجهیزات برای عملکرد، نیاز به یک سیگنال دیجیتال (دو حالته) دارند. از جمله این تجهیزات می توان به موارد زیر اشاره نمود: 

انواع ولوهای Off/On از قبیل سلونوئید ولو

انواع رله ها و کنتاکتورها 

انواع لامپهای سیگنال 

تجهیزاتی از قبیل هیتر، بیزر، زنگ آژیر و غیره

مصرف کننده های دیجیتال و آنالوگ

همان طور که قبلا اشاره شد، فرمان های تولیدی توسط PLC با استفاده از کارت های خروجی به تحشرات مصرف کننده ارسال می گردد. این تجهیزات عموما برای تبدیل سیگنال الکتریکی به حرکت مکانیکی استفاده می شوند، از این رو به آنها Actuator یا عملگر نیز گفته می شود. عملگرها و سایر تجهیزات مصرف کنند، به دو دسته دیجیتال و آنالوگ تقسیم می گردند.

ولو

جریان سیالات و هوا می تواند توسط ولوهای کنترلی و ولوهای OFF/ ON کنترل شود. ولوها خود به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند. آن دسته از ولوها که به عنوان یک مصرف کننده دیجیتال شناخته میشوند، سلونوئید ولوها می باشند. سلونوئید ولو دارای یک میرا پیج و یک سیلندر مخصوص است. هنگامی که به سیم پیچ ولتاژی اعمال گردد، در اثر میدان مغناطیسی به وجود آمده در آن، سیلندر به طرف داخل سیم پیچ کشیده شده و مسیر عبور هوا یا سیال باز می شود.

اکثر سلونوئید ولوهای صنعتی دارای ولتاژ تغذیه ۲۴V DC بوده و این قابلیت را دارا میباشند که آنها را مستقیما به کارت های خروجی دیجیتال PLC متصل نمود. در شکل ۴۲.۵ یک نمونه ولو Off/On نشان داده شده است.

مصرف کننده های دیجیتال و آنالوگ و کاربرد آنه

کنتاکتور- رله های فرمان 

کنتاکتور و رله های شیشه ای (رله های فرمان) که به طور کامل در قسمت های قبل تشریح شدند، از جمله تجهیزات دیجیتال محسوب می شوند. در اکثر مواقع ولتاژ مورد نیاز رله های فرمان ۲۴V DC و کنتاکتورها ۲۲۰V AC یا ۲۴V DC می باشد.

مصرف کننده های دیجیتال و آنالوگ و کاربرد آنها

لامپ سیگنال 

لامپ سیگنال از تجهیزات دیجیتال محسوب می گردد که از آن به منظور نمایش دادن حالات مختلف ادوات نظیر روشن بودن، خاموش بودن و غیره استفاده میشود. اكثر لامپها با ولتاژ ۲۴V DC کار نموده و جریان مصرفی پایینی دارند؛ از این رو می توان آنها را مستقیما به کارت های خروجی دیجیتال در PLC متصل نمود.

مصرف کننده های آنالوگ

این تجهیزات برای عملکرد خود، نیاز به سیگنال های آنالوگ دارند. از مهم ترین و پرکاربردترین مصرف کننده های آنالوگ می توان به ولوهای کنترلی و درایو کنترل سرعت موتورهای الکتریکی اشاره نمود که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم.

ولوهای کنترلی 

همان گونه که قبلا اشاره شد، وظیفه ولوها باز و بسته نمودن مسیر عبور سیال یا هوا در سیستم های مختلف صنعتی از جمله سیستم های هیدرولیک و پنوماتیک می باشد. برخلاف سلونوئید ولوها که یک مسیر را کاملا باز یا کاملا بسته می نمودند، گروهی از ولوها وجود دارند که می توان میزان باز و بسته نمودن مسیر توسط آنها را کنترل نمود؛ به این نوع ولوها کنترل ولو می گویند.

درایو کنترل دور موتورهای الکتریکی

با پیشرفت تکنولوژی ساخت نیمه هادی های قدرت، درایوهای کنترل سرعت موتورهای الکتریکی به سرعت جایگزین مدارات قدیمی شدند. از جمله درایوهای پرکاربرد حال حاضر در صنعت می توان به درایو کنترل دور موتور سه فاز القایی اشاره نمود. این درایوها توسط کنترل همزمان ولتاژ و فرکانس کار موتور، اقدام به کنترل همزمان سرعت و گشتاور موتور می نمایند. اکثر این درایوها دارای ترمینال های مخصوصی برای اعمال سیگنال الکتریکی آنالوگ به منظور تنظیم فرکانس توسط درایو می باشند؛ که این سیگنال معمولا یک سیگنال ولتاژی مانند 0V  الى ۱۰V یا جریانی مثلا ۴mA الى ۲۰mA میباشد. البته در بسیاری از درایوهای صنعتی نوین امکان اتصال به شبکه های صنعتی مانند پروفی باس نیز وجود دارد.

آدرس : تهران – بلوار کشاورز- خیابان ۱۶ آذر جنب انتشارات دانشگاه تهران – پلاک ۴۵ – طبقه ۴ – واحد۹

همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۶٫۰۰ واتساپ و تلگرام : ۰۹۰۵۹۶۲۶۹۰۰ ایمیل : info@rahyaranlms.ir

تلفن : ۶۶۱۷۶۱۹۶ (۰۲۱)

ساعات اداری : شنبه – پنجشنبه : ۰۹:۰۰ – ۱۶:۰۰

وب سایت ها

 www.kishtech.ir www.kishindustry.ir www.rahyaranlms.ir www.kishindustry.com www.portal.kishtech.ir www.irlift.ir

2 دیدگاه دربارهٔ «مصرف کننده های دیجیتال و آنالوگ و کاربرد آنها»

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.