دوره آنلاین روانشناسی ورزشی ؛دانشی میان رشتهای است که به بررسی دادههای دو دانش حرکت شناسی و روانشناسی میپردازد. این رشته همزمان به بررسی چگونگی تأثیر عوامل روانشناختی بر عملکرد آدمی و همینطور چگونگی مشارکت تأثیرات ورزش و تمرینهای ورزشی بر عوامل روانشناختی و جسمی میپردازد. روانشناسی ورزش کاربردی به آموزش و راهنماییهای روان شناختی برای افزایش عملکرد میپردازد. از مهارتهای روانشناختی که آموزش داده میشود میتوان به تصویرسازی ذهنی، مدیریت انرژی، نظم بخشیدن به هدفها، گفتگو با خود اشاره کرد. روان شناسان ورزش کاربردی معمولاً با قهرمانان و مربیها کار میکنند، اگرچه برخی از آنها برای دیگر کارفرماها از جمله ورزشکاران، مدیران تجاری و ارتش کار میکنند.
سازمان ملل متحد محيط زيست را مأواي كامل انسان تعريف كرده است. اما در تعريف بومشناختی، محيط زيست عبارت است از
محيط زندگی جانداران اعم از انسانها، حيوانات و گياهان و … . اين محيط نه تنها محيط فيزيكی ما را تشكيل ميدهد، بلكه محيط
اخالقی، فرهنگی و نيز محيط ارتباطی ما را با انسانهاي ديگر، جانداران و نيز عوامل طبيعی تشكيل ميدهد. در تعريفی عموميتر
همه محيطهايی كه در آنها زندگی بنوعی جريان دارد محيط زيست ناميده ميشود در محيط زيستی عوامل غيرزنده مانند خاك،
آب، گازها و غيره به همراه جانداران وجود دارند. موجودات زنده با هم و با محيط غيرزنده خود ارتباطی متقابل برقرار ميسازند. اين
ارتباطها براي بقاي محيط زيست بسيار الزمند و در عين حال چرخه طبيعی محيط زيست را كامل ميكنند و عبارتند از:
ارتباط غذايي: كه جانداران براي بقا از يكديگر بهره غذايی ميگيرند.
رقابت: كه تالش براي زنده ماندن و برتري داشتن را شامل ميشود. همزيستي: كه الزمه حفظ و بقاي موجودات در برابر موجودات مهاجم و عوامل غيرزنده ميباشد و مهمترين نوع ارتباط بين جانداران را تشكيل ميدهد.
اكوسيستم موجودات زنده و عوامل غيرزنده هر منطقه زيستی را شامل ميشود.
عوامل زنده اكوسيستم عبارتند از:
موجودات توليدكننده
گياهان سبز
موجودات مصرفكننده جانوران
موجودات تجزيه كننده ) باكتريها و قارچها
و عوامل غيرزنده اكوسيستم عبارتند از:
گرما
دما
نور
گازها
آب
مواد شيميايی
دو مسئله عمده عصر حاضر و جامعه نوين، اكولوژي بومشناسی و موضوع جمعيت ميباشد.
تخريب محيط زيست، انفجارجمعيت، تغيير ارزشهاي اجتماعی و آلودگی محيط زيست از جمله مسائلی هستند كه امروزه توجه
بسياري كشورها، دولتها،سازمانها و مردم را بخود مشغول كرده است.
با پيشرفت تمدن بشري و توسعه فنآوري و ازدياد روزافزون جمعيت، در حال حاضر دنيا با مشكلی به نام آلودگی در هوا و زمين
روبرو شده است كه زندگی ساكنان كره زمين را تهديد ميكند. بطوري كه در هر كشور حفاظت محيط زيست موردتوجه جدي
دولتمردان است.
امروزه وضعيت زيستمحيطی بهگونهاي شده است كه مردم يك شهر يا حتی يك كشور از آثار آلودگی در شهر يا
كشور ديگر در امان نيستند.
عوامل اصلی تخريب محيط زيست بر اثر آلودگيهاي مختلف عبارتند از:
آلودگيهاي زيستی
آلودگيهاي زيست محيطی
آلودگيهاي زيستی شامل انواع بيماري ها، ناهنجاريهاي زيستی و تغييرات در زيست ميباشند
كه دربرگيرنده نحوه زيست جانداران مانند انسان و حيوانات و گياهان ميباشد.
در اين نوع آلودگيها، بيشتر نوع زيست و تغييرات زيست و ناهنجاريهايی كه در زندگی
جانداران اتفاق ميافتد، بررسی می شوند. علوم پزشكی و زيست شناسی و ساير علوم
مرتبط با زيست جانداران در پی كشف اين نوع آلودگيها و ناهنجاري ها می باشند.
محيط زيست مطلوب عبارت است از مجموعه زيستگاههاي طبيعی و انسانی به نحوي كه وضعيت طبيعی سيماي مناظر،
زيست بومها، زيستمندان و ذخاير ژنتيكی، منابع و عناصر حياتی هوا، آب و خاك آن حفظ شده و جسم و روان انسانها و
جوامع انسانی از سالمت و صحت مطلوب برخوردار باشند.
زيستگاه انسانی مطلوب به زيستگاهی اطالق ميشود كه داراي هوا، آب، خاك و كالبد زيستی مطلوب اعم از سكونتگاه ها،
گذرگاهها، و تفرجگاهها بوده و انسانها در پناه چنين زيستگاهی از بهداشت و سالمت جسمی و روانی، آرامش و امنيت
اجتماعی برخوردار باشند. اين ديدگاه در تعريف زيستگاه انسانی مطلوب، بسياري از پديدههاي پيرامون انسانها را اعم از عدم
ايجاد آلودگيها و بهرهبرداري مناسب از محيط زيست پيرامون شامل ميشود كه از آن بنام توسعه پايدار ياد ميشود. در اين
تعريف حفظ و ارتقاء محيط زيست چه طبيعی و چه مصنوعی از وظايف انسانی- اجتماعی ميباشد.
بررسي ارتباط سه جانبه انسان – محصول – محيط زيست
دوست داشتن طبيعت امري ذاتی و طبيعی است اما ميزان اين عالقه در افراد و فرهنگهاي مختلف متفاوت است.
در زمانهاي گذشته دو مقوله بسيار مورد توجه بودهاند: دينداري و علم.
گاهی اوقات اين دو با يكديگر برخوردها و تنشهاي مختلفی داشته
اند كه اين تنشها در مورد طبيعت و محيط زيست نيز به چشم ميخورد.
در زمانهاي قديم اين طرفداران دينداري و كليساها بودند كه به طبيعت بعنوان عنصري بكر نگاه ميكردند و از نابودي آن و
بهرهبرداري وسيع از منابع طبيعی هشدار می دادند.
اما امروزه با پيشرفت علم و بكارگيري تئوريهاي علمی، جاي بسياري از اين موارد از طريق روشها و ريشه هاي علمی براي مردم
بيان شده و در اصل معنی پيدا كرده اند.
پیوند انسان و طبیعت
حركت تاريخ بشر از هنگامی آغاز ميشود كه انسان دست به ساختن ابزار وتوليد ميزند و بدينسان بطور كيفی از جانوران
متمايز ميگردد و جامعه انسانی به معناي ويژه آن به وجود ميآيد. گامهاي نخستين جامعه سخت وابسته و تابع طبيعت است كه
نيروهاي آن قاهر و امكانات بشر براي مقابله و به خدمت گرفتن آن بسيار محدود و جزئی است. امكاناتی كه طبيعت در هر نقطه
معين در اختيار انسان قرار ميدهد و انبوهی يا كمی جمعيت بويژه در مراحل بدوي تكامل جامعه بشري و بطور كلی شرايط
طبيعی، اقليمی و جغرافيائی در امر توليد تأثير بسزائی داشته و در هر نقطه، محيط زيست ويژهاي را به انسان ساكن آنجا
تحميل نموده است.
بنابراين روند تكامل جامعه بشري در همه جا به يك شكل و به يك صورت واحد و شبيه به هم نبوده است. اما عليرغم
همه گوناگونيها جهت عمومی تاريخ بشر يكسان است. مطالعه تاريخ و دستآوردهاي علوم مختلف نشان ميدهد كه حركت جامعه
بشري از مبداء يك زندگی اشتراكی بدوي بر پايه مالكيت مشترك بر وسايل و فرآوردههاي توليد آغاز شده است. در جريان مبارزه
انسان با طبيعت و كوشش براي توليد و مصرف و ادامه بقاء، ابزار كار بطور مرتب تكامل مييابد، تجربه و مهارت بشر زيادتر ميشود و
همزمان با آن استفاده از محصوالت آماده طبيعی جاي خود را به كشاورزي و شكار حيوانات جاي خود را به اهلی كردن و پرورش
دامها ميدهد.
تغيير اساسی در نحوه ارتباط انسان با طبيعت را در اينجا ميتوان مالحظه كرد. انسان اوليه كه خود را در برابر
نيروهاي قاهر طبيعت تسليم محض ميديد، با استفاده از منابع طبيعی و پيشرفت علوم و ابزار و وسايل بكارگيري فكر و انديشه
خود، اكنون طبيعت را تسليم خواستههاي خود ميكند.
در طول قرون متمادي، اين نوع ارتباط همواره تغيير ميكند و ثابت نيست. انسان با تغيير در فكر و
انديشه خود، فناوري را نيز تغيير ميدهد و تغيير در فنآوري، ابزار و مواد الزم براي اجرا شدن ميخواهد.
بنابراين ارتباط انسان با محيط زيست خود همواره تغيير ميكند. آنچه كه در اين ميان ثابت است، وجود ارتباط بين انسان و طبيعت
و محيط زيست بعنوان عامل ثابت در تمامی اين ارتباطهاست. در حقيقت تماس با طبيعت و درك ويژگيها و مختصات عناصر آن و
همچنين شناخت قوانينی كه بر روابط آنها حاكم است، به عنوان شناخت عالم هستی و راه و روش زيست ايفاي
نقش می نمايند.
ارتباط و فنآوري جامعه انساني
انسانها بر طريق فطرت خود نياز به ارتباط با يكديگر دارند، با هم بينديشند و در كنار هم عمل كنند، در حالى كه به تعبير آرنولد
وتشتاين انسان مدرن در انتخاب وسايل خود نيز همانقدر بى اختيار است كه در انتخاب اهدافش، سلطه فنآوري امرى
سراسرىاست، نتيجه آن می شود كه وضعيت آدمى در جوامع مدرن، بر نسبت او با فنآوري مبتنى است نه بر نسبت او با ديگر آدميان
اين عدم ارتباط و تناسب است كه مشكل می آفريند. دنياى امروز به معناى عام با محوريت نظام سرمايه دارى و كشورهاى
پيشرفته صنعتى به معناي خاص به عنوان كانون توليد علم و فنآوري، توسعه فنآوري را به گونهاى رقم زدهاند كه هيچ نظارت و
كنترلى را برنميتابد و انسان را به دنبال خود مىكشد و اين انسان تابع، ناچار است خود را با انواع فن آوريهاي ارائه شده هماهنگ
و همسو كند.
آنچه مردم امروز آن را تهديدي براي بشريت به شمار ميآورند، بوسيله دو اصطالح بيوسفر و تكنوسفر بيان ميشود. بيوسفر
عبارت است از محيط نگهدارنده زندگی در كره زمين و بعبارت ديگر متشكل از پوسته زمين، سطح آن و جو زمين ميباشد. تكنوسفر عبارت است از روبنائی كه انسان بوسيله نيروي ابتكار خود آفريده و به علت پيشرفت فنآوري به چيزي مانند رشدي انگل وار بر
روي بيوسفر تبديل شده است. بعبارت ديگر تكنوسفر بدن پدر و مادر خود بيوسفر را مصرف ميكند.
از آنجا كه جامعههاي صنعتی ميكوشند روح علوم عقلی را در روابط اجتماعی و اقتصادي وارد كنند و به آنها كميتی خاص قائل
شوند، به نوعی ابزارگرايی با مركزيت عوامل اقتصادي دچار ميشوند. اين ابزارگرايی با توجه به مطالب صفحات پيشين، به ايجاد
ارتباطی نامناسب بين انسان – شیء منتج ميشود.
عدم ايجاد ارتباط مناسب يك فرد با يك محصول و محيط زيست باعث بوجود آمدن مشكالت مختلف زيست محيطی ميشود:
آلودگی يا اتمام منابع اوليه
توليد گازهاي گلخانهاي
فرآيندهاي ارتباطی انسانها با محيط زيست و مصنوعات پيرامون خود در طول تاريخ همواره تغيير كرده است و بتدريج با تغيير
فرآيندها و الگوهاي ارتباطی، انسانها روزبروز از محيط زيست و طبيعت پيرامون خويش بيگانه گشته اند. بررسی ارتباط سه جانبه
انسان – محصول – محيط زيست كه منتج به تخريب اليه اُزن ميشوند.
توليد كلروفلوئوروكربنها
توليد بارانهاي اسيدي
تخريب اقليم و ايجاد محدوديتهاي فضايی
مواد يا شيوههاي توليدي كه به گياهان، جانداران و انسانها آسيب ميرسانند
آلودگی هوا، آب و خاك
آلودگی صوتی كه بر روان انسان تأثير تخريبی دارد
آلودگی بصري
بنابراين در يك نتيجهگيري كوتاه از ارتباط انسان با محيط زيست پيرامون خود و ارتباط او با محصوالت و اشياء پيرامونش ميتوان
عنوان كرد هرگونه عدم تناسب ارتباطی بين انسان – محيط زيست – مصنوع و يا ايجاد ارتباط نامناسب و ناقص بين اضالع اين سه
گونه، مشكالت زيست محيطی براي انسان و محيط زيست بروز ميكند.
ارتباط انسان ومحیط زیست
انسانها به طريق فطرت نيازمند ارتباط هستند و بايستی خود را از يكسو با محيط زيست و طبيعت و از سوي ديگر با محصوالت و
فنآوريهاي مختلف جامعه انسانی هماهنگ كنند.
انسان بر اساس نيازها و هدفهاي ارزشی خود محيط را دگرگون كرده و بطور متقابل تحت تأثير محيط دگرگون شده، قرار ميگيرد.
بويژه پيشرفت فنآوري اين امر را تسريع ميكند. تأثيرات تخريبی اين دگرگونیاخالل در نظام بومشناختی از نكات مهم انتقادي
دنياي امروز به شمار ميرود. در مقابل، برخی تأثير فنآوري را مثبت ارزيابی كرده و آن را باعث باال رفتن سطح زندگی انسانها به
شمار می آورند.
يكی از ويژگيهاي واالي انسان، درك و خلق زيبايی است و در اين راه هزينههاي زيادي را متقبل ميشود.
اگر چه اتاقكهايی ساده وبدون تزئينات پيشساخته صنعتی براي سكونت و محافظت از انسان در برابر عوامل جوي كافی است،
اما نيازهاي روانی او را کامل نميكند.
حتی در سادهترين ساخت و سازها و با بودجههاي اندك، بخش عمده هزينه صرف عوامل تزئينی و زيبا كردن محيط
ميشود. دگرگونی سريع محيط يكی از ويژگيهاي اساسی زمانه ماست. هر روز شهرهاي جديد، تجهيزات و وسايل جديد و نيز
شرايط جديد، رفتارهاي جديدي را به گروههاي مختلف جامعه تحميل ميكند، برخی را تقويت و برخی را تضييع مينمايد و بطور
كلی جهت گيريهاي جديدي را به گروههاي استفاده گران و محيط خود القاء مينمايد.
امروزه علوم مختلفی همچون روانشناسی زيستمحيطی سعی دارند محيط زيست انسانی اعم از طبيعت و محلهاي زندگی
انسانی را مطابق با خواستهها، نيازها و آمال و آرزوهاي انسانها تغيير دهند. با مطرح شدن اين علم، علوم ديگري مانند
اِرگونومی، انسانشناسی و جامعه شناسي نيز در اين حيطه وارد ميشوند. در بررسی برخوردهاي افراد مختلف با محيط زيست و
محصوالت موجود در محيط زيست، رفتارهاي عملكردي و احساسی مورد بررسی قرار ميگيرند تا با سازماندهی الگوي
ارتباطی هر فرد با اين موضوعات، الگوي صحيح ارتباطی بين انسان – محيط زيست – مصنوع تهيه گردد كه اين الگوي
ارتباطی ميتواند در طراحی محيطهاي مختلف براي زندگی انسانها كاربردداشته باشد )به اين موضوع در فصلهاي بعد
پرداخته خواهد شد(. بنابراين در پرداختن به ارتباط بين انسان و محيط زيست و محصوالت موجود در محيط زيست
انسانی، رفتارها و عكس العمل ها، حواس پنجگانه انسانی و ميزان درك و آگاهی افراد نيز دخيل هستند. شايد اگر تمامی
اين موارد در كنار يكديگر در يك فرد بصورت كامل دريافت شوند، ارتباطی كامل بين او و محيط زيست پيرامون صورت
خواهد گرفت.
تاثیر متقابل انسان و محیط
درست است كه محيط زيست طبيعی انسان با وجود پيشرفت علم براي او اهميت خاصی پيدا كرده است، اما نشانه هاي
موجود بيانگر تناقضی در اين مورد است. با وجود پيشرفت علم و بكارگيري اصولی منابع طبيعی، باز مواردي بوجود ميآيد كه
سرمنشاء آلودگی آن علم و جايگاه آن است. آنچه كه دوستداران محيط زيست در اين زمينه پاسخگوي اين تناقض ها هستند،
اين است كه نه دينداري و نه علم هيچكدام در مورد محيط زيست طبيعی پيرامون انسان نقش محوري را ايفاء نميكنند
؛ اگرچه تأثير بسزايی در اين امر دارند. آنها معتقدند كه رابطه انسان با محيط زيست اطراف خود به فرهنگ فرد و جامعه و نيز
احساس فرد از طبيعت باز ميگردد.
تا زمانيكه انسان محيط زيست اطراف خود را از آن خود نداند و با آن ارتباط معقولی برقرار نكند، هم در استفاده از آن و هم
در بهبودبخشی به آن دچار مشكل خواهد شد. اين ارتباط ناشی از احساسات و تفكرات و ساختمان تعقلی فرد و در سطحی
باالتر مربوط به فرهنگ جامعه آن فرد ميباشد. توسعه شهر كه به افزايش حمل و نقل منجر ميشود، نهايتاً آلودگی شهري را به
دنبال ميآورد.
علاوه بر آن مشكالت متعددي در جوامع مختلف از جمله اقتصاد وجود دارند كه باعث بوجود آمدن نوعی احساس عدم اطمينان به
محيط زيست شهري و فرار انسانها از آن ميشود. ۵ عامل اساسی باعث می شوند مردم به طبيعت و حيات وحش پناه ببرند:
اقليم
جنايت هاي حومه شهرها
تراكم جمعيت
آلودگی
هزينه هاي سرسام آور زندگی
با اين اوصاف ميتوان وابستگی و ارتباط متقابل بين انسان و محيط زيست او را درك كرد. اين ارتباط متقابل بين انسان و محيط
زيست را ميتوان با تأثيراتی كه هر دو بر روي يكديگر خواهند گذاشت، بصورت كامل شناخت.
ارتباط انسانها با محيط زيست هم از طريق » احساسات شخصی فرد « درباره طبيعت و هم از طريق » تعقل و آگاهی فرد «
در مورد مسائل زيست محيطی صورت ميپذيرد.
اين دو در اصل فرهنگ و بوم زيست جامعه انسانی را تشكيل ميدهند.
عالوه بر آن مشكالت متعددي در جوامع مختلف از جمله اقتصاد وجود دارند كه باعث بوجود آمدن نوعی احساس عدم اطمينان به
محيط زيست شهري و فرار انسانها از آن ميشود. ۵ عامل اساسی باعث می شوند مردم به طبيعت و حيات وحش پناه ببرند:
اقليم
جنايت هاي حومه شهرها
تراكم جمعيت
آلودگی
هزينه هاي سرسام آور زندگی
با اين اوصاف ميتوان وابستگی و ارتباط متقابل بين انسان و محيط زيست او را درك كرد. اين ارتباط متقابل بين انسان و محيط
زيست را ميتوان با تأثيراتی كه هر دو بر روي يكديگر خواهند گذاشت، بصورت كامل شناخت.
ارتباط انسانها با محيط زيست هم از طريق » احساسات شخصی فرد « درباره طبيعت و هم از طريق » تعقل و آگاهی فرد «
در مورد مسائل زيست محيطی صورت ميپذيرد. اين دو در اصل فرهنگ و بوم زيست جامعه انسانی را تشكيل ميدهند
دوستداران محيط زيست، از محيط زيست بعنوان عامل الهام افراد نام ميبرند. به عقيده آنها،
محيط زيست منشاء زندگی و الهام انسان در استفاده از منابع طبيعی و حتی ساخت محصوالت مختلف است.
انسان از طبيعت الهام ميگيرد و در امور علمی گوناگون از آنها بهره ميبرد. اگرچه اين بهره گيري از طبيعت چندان براي خود فرد
زياد شناخته شده نيست، اما آنچه كه مهم است در وجود تمامی
انسانها اين احساس از طبيعت و الهام از آن وجود دارد.
با نگاهی به زندگی موجودات زنده و محيط زيست طبيعی امروزه بسياري از
مشكالت انسانها مرتفع ميگردند. حال الهام از طبيعت هر چه بهتر انجام گيرد، به همان اندازه مفيدتر و سودمندتر خواهد بود.
انسان موجودي اندرونی، بيرونی است. آنچه انسان از دنياي درون و بيرون خود درك ميكند،
سرانجام بصورت شكلی از بيان و با معناي خاص به عرصه ظهور ميرسد.
اينكه معانی، زندگی را شكل ميدهند يا زندگی، مفاهيم را بوجود می آورد، شايد پرداختن به يك دور
باطل باشد؛ اما مالكهاي ارزش- گذاري در ذهن انسان، معيارهاي معناگرا و مفهومساز هستند.
گاهی دامنه معنايی مفاهيم از حوزهادراكی ما باالتر است؛ گاهی واژگانی خلق ميشوند كه يك جامعه با آن سخن ميگوید.
حقايق و وقايع بيشماري كه در ماوراء درك بشر قرار دارند او را واداشته اند تا براي ابراز انديشه ها و مفاهيمی كه بيان، فهم و
توصيف كالمی آنها مشكل بوده است، نظامهاي گوناگون با عنوان نماد ابداع كند. انسان تمامی غايات مطلوب خويش را در
قالب نماد بيان ميكند و ميكوشد تا با آيينهاي تمثيلی و نمادين به كمال دست يابد. نماد يكی از ابزار معرفت و كهن ترين و
بنيادي ترين روش بيان انديشهها محسوب ميشود. انديشه ها و آرمانهاي انسان، در اسطورهها و نماد متجسد ميشود بنابراين
انسان الهام گرفته از طبيعت و محيط زيست و برخوردار شده از لذت زيبايی طبيعت، دست به خلق معانی و مفاهيم ميزند و
آنها را تبديل به نماد ميكند. اين نمادها در فعاليتهاي هنري انسانها بسيار كاربرد دارند و بسياري از هنرمندان براي بيان منظور
خود از آنها استفاده ميكنند كه از آن دسته ميتوان معماران، طراحان صنعتی و صنايع دستی و ساير رشتههاي هنري را نام
برد.
در وراي الهام انسانها از محيط زيست، خود محيط زيست بازخوردي هوشمندانه نسبت به فعاليتهاي انسانی دارد. گاهی اوقات
با برخورد ناآگاهانه انسانها با محيط زيست، اين محيط زيست آنچنان با هوشمندي مسائل مختلف را به انسان آگاهی ميدهد
كه بسياري از انديشمندان مانند نيچه را متحير می- سازد. عواملی همچون خشكسالی و فرآيند آب شدن يخچالهاي طبيعی بر
اثر گازهاي گلخانهاي از آن دسته مواردي هستند كه طبيعت با بازخورد خود، انسان را به تفكر و آگاهی فرا ميخواند.
حقايق و وقايع بيشماري كه در ماوراء درك بشر قرار دارند او را واداشته اند تا براي ابراز انديشه ها و مفاهيمی كه بيان، فهم و
توصيف كالمی آنها مشكل بوده است، نظامهاي گوناگون با عنوان نماد ابداع كند. انسان تمامی غايات مطلوب خويش را در
قالب نماد بيان ميكند و ميكوشد تا با آيينهاي تمثيلی و نمادين به كمال دست يابد. نماد يكی از ابزار معرفت و كهن ترين و
بنيادي ترين روش بيان انديشهها محسوب ميشود. انديشه ها و آرمانهاي انسان، در اسطورهها و نماد متجسد ميشود بنابراين
انسان الهام گرفته از طبيعت و محيط زيست و برخوردار شده از لذت زيبايی طبيعت، دست به خلق معانی و مفاهيم ميزند و
آنها را تبديل به نماد ميكند. اين نمادها در فعاليتهاي هنري انسانها بسيار كاربرد دارند و بسياري از هنرمندان براي بيان منظور
خود از آنها استفاده ميكنند كه از آن دسته ميتوان معماران، طراحان صنعتی و صنايع دستی و ساير رشتههاي هنري را نام
برد.
در وراي الهام انسانها از محيط زيست، خود محيط زيست بازخوردي هوشمندانه نسبت به فعاليتهاي انسانی دارد. گاهی اوقات
با برخورد ناآگاهانه انسانها با محيط زيست، اين محيط زيست آنچنان با هوشمندي مسائل مختلف را به انسان آگاهی ميدهد
كه بسياري از انديشمندان مانند نيچه را متحير می- سازد. عواملی همچون خشكسالی و فرآيند آب شدن يخچالهاي طبيعی بر
اثر گازهاي گلخانهاي از آن دسته مواردي هستند كه طبيعت با بازخورد خود، انسان را به تفكر و آگاهی فرا ميخواند.
با اين اوصاف ارتباط بهرهبرداري انسانها از محيط زيست را بايد در دو بخش آگاهانه و ناآگاهانه تقسيم بندي كرد. در ارتباط
آگاهانه، انسانها بصورت اخالقی و فقط جهت ارضاي نياز خود به بهرهبرداري اصولی از محيط زيست دست مييازند. اما در
بهرهبرداري ناآگاهانه از محيط زيست سواي ارضاي بی رويه نياز، بعلت عدم يا كمی آگاهی از خطرات زيست محيطی پيرو اين
نوع بهرهبرداري، مشكالتی را براي خود و نيز براي محيط زيست بوجود ميآورند.
براي مثال امروزه در جوامع غربی بسياري از مردم نياز خود براي سالم زيستن را در زندگی در دل طبيعت ميدانند. در اينصورت دو
علت اساسی باعث دوباره سازي خانه ها و محيط طبيعی-گياهی پيرامون ميشود:
ساخت خانه ها بدون تفكر در دل طبيعت و عدم تفكر در مورد خود طبيعت و از بين رفتن آن
تمايل صاحبان خانهها به احياي دوباره طبيعت در اطراف خود غافل از اينكه هزينه هاي گياهكاري و ايجاد فضاي سبز
بسيار بيشتر از حفاظت آن است؛ بنابراين ميتوان نتيجه گرفت كه ميزان آگاهی در حفظ يا تخريب محيط زيست بسيار
تأثيرگذار است.
خانه آبشار طراحی فرانك لويد رايت معمار معروف آمريكايی
اين خانه در دل طبيعت و باالي يك آبشار ساخته شده است تا انسان را در
پيوند هميشگی با طبيعت قرار دهد.
ارتباط با ما : تلفن : ۰۲۱۶۶۱۷۶۱۹۶ ۰۲۱۶۶۴۹۳۵۲۷ ۰۹۰۵۹۶۲۶۹۰۰ نشانی : بلوارکشاورز خیابان ۱۶ آذر انتشارات دانشگاه تهران پلاک ۵۴ طبقه۵ واحد ۹ ثبت نام از طریق سایت زیر www.portal.kishtech.ir
به استحضار می رساند ، پردیس فناوری کیش با بهره گیری از سامانه رهیاران به عنوان برترین سامانه آموزش آنلاین در کشور ، آمادگی خود را جهت برگزاری دوره های مرتبط در حوزه آبزیان جهت کارکنان کلیه انجمن ها و اتحادیه های آبزیان اعلام می نماید . شایان ذکر است دوره های اعلامی ذیل در حال حاضر با بهره گیری از اساتید مجرب در اتحادیه های دیگر در حال برگزاری می باشد .
پردیس فناوری کیش با همکاری موسسه علوم تحقیقات شیلاتی کشور، انجمن پروبیوتیک ایران، اداره کل شیلات هرمزگان، انجمن صنفی تکثیر و پرورش میگو سیستان و بلوچستان، شرکت شیل آبزی گلستان و اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران وبینار تخصصی مزایا و ضرورت های استفاده از پروبیوتیک شرکت تکژن زیست از ساعت ۱۰ تا ۱۲ روز چهارشنبه ۱۴۰۰,۰۲,۲۹ به صورت غیرحضوری برگزار می گردد.
در این وبینار تخصصی سرکار خانم دکتر تاج آبادی ابراهیمی رئیس انجمن پروبیوتیک ایران و سرکار خانم دکتر میربخش رئیس بخش زیست فناوری و فراوری آبزیان موسسه تحقیقات شیلات کشور در خصوص استفاده از پروبیوتیک در صنعت پرورش میگو و اصول علمی بهره گیری از این فناوری نوین به ارائه سخنرانی خواهند پرداخت.
همچنین آقایان دکتر قائدنیا معاون موسسه علوم تحقیقات شیلات و دکتر اژدری رئیس مرکز تحقیقات شیلاتی آبهای دور نیز در زمینه کاربرد پروبیوتیک تولیدی شرکت تکژن و نتایج موفقیت آمیز مصرف آن در مزارع پرورش میگو آموزش خواهند داد.
دوره آنلاین روانشناسی ورزشی ؛دانشی میان رشتهای است که به بررسی دادههای دو دانش حرکت شناسی و روانشناسی میپردازد. این رشته همزمان به بررسی چگونگی تأثیر عوامل روانشناختی بر عملکرد آدمی و همینطور چگونگی مشارکت تأثیرات ورزش و تمرینهای ورزشی بر عوامل روانشناختی و جسمی میپردازد. روانشناسی ورزش کاربردی به آموزش و راهنماییهای روان شناختی برای افزایش عملکرد میپردازد. از مهارتهای روانشناختی که آموزش داده میشود میتوان به تصویرسازی ذهنی، مدیریت انرژی، نظم بخشیدن به هدفها، گفتگو با خود اشاره کرد. روان شناسان ورزش کاربردی معمولاً با قهرمانان و مربیها کار میکنند، اگرچه برخی از آنها برای دیگر کارفرماها از جمله ورزشکاران، مدیران تجاری و ارتش کار میکنند.
دوره آنلاین زبان تخصصی فوتبال ؛زبان انگلیسی مرتبط با فوتبال به طور خاص برای افرادی که در صنعت فوتبال فعالیت دارند یا آماده فعالیت در این صنعت هستند طراحی شده است که زبان تخصصی خود را با هدف برقراری ارتباط با افراد گوناگون در فضای کار بهبود بخشند. این دوره ، زبانآموزان را آماده میسازد تا مهارت های زبانی و واژگان لازم را برای درک موقعیت های معمول بهبود بخشند و آن ها را به مهارتهای زبانی و واژگان لازم برای درک این موقعیت ها مجهز میکند. این دوره همچنین متناسب با نیاز بازیکنانی است که قصد دارند سطح فعلی زبان انگلیسی خود را ارتقا دهند. بنابر این در طول دوره، بستری فراهم خواهد شد تا برای ایجاد ارتباط با مربیان، بازیکنان و سایر افراد، اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند.
این دوره جهت تقویت شنیداری زبان انگلیسی و همچنین افزایش دامنه لغات کاربردی رایج در اخبار روز دنیا بسیار مفید می باشد.
شرکت در این دوره برای افرادی که در سطح متوسطی از زبان می باشند و قصد تقویت قدرت شنیداری خود می باشند مفید می باشد.
ارتقاء ارتباطات: آیا شما نیاز به بهبود ارتباط با بازیکنان دارید؟ آیا می خواهید دستورالعمل های دفاعی را واضح تر متوجه شوید؟ در این دورهای طراحی شده برای کادر ورزشی فوتبال و یا تمام افرادی که به نحوی با این زمینه در ارتباطات هستند بیش از ۶۰ عبارت فوتبال و استراتژی در نظر گرفته شده. در اینجا فرصتی فراهم شده است تا هر آنچه برای ایجاد و ارتقا ارتباطات خود مورد نیاز می باشد، بیاموزید و در موقعیت های گوناگون به کار ببرید.
توضیح بهتراستراتژی ها: افراد پس از گذراندن این دوره ها قادر خواهند بود با اعتماد به نفس و اطمینان خاطر راجع به استراتژی های تاکتیکی و متدلوژی دنیای پرطرفدار فوتبال صحبت کنند. این دوره حاوی مستندهایی از موقعیت های مختلف درون زمین بازی می باشد تا به شما کمک کند مسائل را بهتر درک کرده و توضیح دهید!
اعتماد به نفس خود را افزایش دهید:
دوره زبان انگلیسی مرتبط با حرفه ی فوتبال، برای حرفه ای ها و متخصصان فوتبال به گونه ای طراحی شده است که با تمرکز بر نقاط ضعف و رفع آن ها، رفته رفته موجب تقویت اعتماد به نفس افراد و حضور موثرتر و کارآمدتر آن ها در عرصه های مختلف فوتبال شود.
ارتباط با ما :
تلفن : ۰۲۱۶۶۱۷۶۱۹۶ ۰۲۱۶۶۴۹۳۵۲۷ ۰۹۰۵۹۶۲۶۹۰۰
نشانی : بلوارکشاورز خیابان ۱۶ آذر انتشارات دانشگاه تهران پلاک ۵۴ طبقه۵ واحد ۹
شیشه یکی از مصالح ساختمانی است که در کنار سایر مصالح در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. این متریال از
شفافیت بسیار بالایی برخوردار است و می تواند نور را از خود عبور دهد. ساختار مولکولی شیشه در حالت معمولی نامنظم
است و وقتی آن را در دمای بالا حرارت می دهند به صورت مایع در آمده و قابل شکل گیری خواهد بود.
شیشه ماده ای شکننده است اما مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی و مواد شیمیایی نظیر اسیدها و بازها دارد. در دنیای مدرن
امروز طراحان و معماران شیشه را در کنار سایر متریال ها مورد استفاده قرار می دهند و جلوه ای بی نظیر و متفاوت در ساختمان
خلق می کنند. شیشه برای مصارف گوناگون مانند ساخت درب، پنجره و اشیاء تزئینی به کار می رود و در انواع مختلف با ویژگی
های متمایز در بازار به فروش می رسد.
شیشه
شیشه از مواد اولیه نظیر سنگ آهک، سیلیس و کربنات دو سود تولید می شود. برای افزایش مقاومت آن در برابر تغییرات مختلف آب و هوایی از تثبیت کننده هایی نظیر اکسیدهای دو ظرفیتی باریم، منیزیم، کلسیم، سرب و روی استفاده می گردد. اصولاً هنگام تولید شیشه یکسری حباب هایی ایجاد می شوند که با افزودن تصفیه کننده ها می توان آن ها را از بین برد. این تصفیه کننده ها به صورت فیزیکی و شیمیایی می باشند که تصفیه کننده های فیزیکی حباب های کوچک را با تولید حباب های بزرگ و تصفیه کننده های شیمیایی با ایجاد یکسری ترکیبات، حباب های کوچک را از بین می برند.
در پروسه تولید شیشه برای تغییر خواص آن از مواد افزودنی استفاده می شود که به شرح زیر می باشند:
اکسید نقره برای تولید کریستال
فلدسپار به منظور افزایش مقاومت شیشه در برابر مواد شیمیایی
نیترات سدیم برای حذف رنگ سبز از شیشه
اکسید فلزات به منظور تولید شیشه رنگی
اکسید سزیم جهت جذب اشعه مادون قرمز
اکسید منگنز برای شفاف کردن شیشه و افزایش مقاومت آن در برابر شرایط مختلف جوی
خرده شیشه جهت تسریع عملیات ذوب مواد
اکسید سرب برای ساخت بلور و کریستال
انواع شیشه:
شیشه فلوت
شیشه پیرکس (ضد حریق)
شیشه سکوریت یا میرال
انواع شیشه رنگی
شیشه دوجداره
شیشه رفلکس
شیشه ضد گلوله
شیشه مسطح
انواع شیشه لمینیت (چند لایه)
شیشه های خمیده یا منحنی
شیشه رنگی
برای تولید شیشه رنگی به مواد اولیه یکسری مواد شیمیایی اضافه می کنند. برای مثال برای ایجاد رنگ قرمز از اکسید مس و برای ایجاد رنگ آبی از اکسید کبالت و برای رنگ زرد از اکسید اورانیوم و کادمیوم استفاده می شود. شیشه های رنگی در امور مختلف برای تزئین کاربرد دارند.
شیشه دوجداره
شیشه دوجداره همانطور که از نامش پیداست از دو جداره شیشه که به موازات هم قرار گرفته اند و فاصله بین آن ها با هوا یا مواد خشک کننده پر شده، تشکیل شده است. این شیشه ها عایق بسیار خوبی در برابر انتقال صوت و هوا می باشند و با استفاده از آن ها می توان دمای اتاق را در حد تعادل نگه داشت. شیشه دوجداره در مکان های مختلف کاربرد دارد و به دلیل عدم انتقال گرما و سرما هوای محیط را در حد مطلوب حفظ می کند.
شیشه نشکن
شیشه نشکن از دو الی سه لایه شیشه که تحت فشار و حرارت با استفاده از نایلون شفاف بهم چسبیده اند ساخته شده است. این شیشه ها برخلاف شیشه های معمولی که پس از خرد شدن به اطراف پراکنده می شوند نمی باشند، بلکه لایه نایلونی که بین لایه های آن قرار گرفته مانع از پخش شدن تکه های شیشه می گردد. اصولاً برای شیشه خودروها و ویترین مغازه ها از این نوع شیشه استفاده می شود. این شیشه ها به دلیل چند لایه بودن از انتقال سر و صدا و انرژی فرابنفش جلوگیری می نمایند. شیشه نشکن به شیشه ضد گلوله نیز معروف است. در مکان هایی که بحث امنیت بسیار حائز اهمیت است استفاده از شیشه های نشکن بهترین گزینه در نظر گرفته می شود. برای مثال شیشه خودروهای پلیس و ویترین مغازه های فروش اشیاء عتیقه از این نوع شیشه ساخته می شوند.
شیشه ضد آتش یا پیرکس
برای ضد آتش نمودن شیشه به مواد اولیه آن اکسید بوریک اضافه می شود. البته مقدار سیلیس به کار رفته در تولید آن نیز در مقایسه با شیشه های معمولی بیشتر است. از این شیشه ها در مکان هایی که شیشه در معرض حرارت است، استفاده می شود؛ از قبیل بخاری ها و شومینه ها.
شیشه رفلکس
در شیشه رفلکس یک پوشش بازتاب کننده نور بر روی یک سطح شیشه قرار می گیرد. این شیشه ها نور را انعکاس می دهند و نقش مهمی در کاهش حرارت ایفا می کنند. شیشه های رفلکس بیشتر برای نماکاری ساختمان استفاده می شوند.
وقتی از بیرون به این شیشه ها نگاه می کنیم تصویری از محیط اطراف را بر روی آن ها می بینیم و داخل ساختمان قابل رویت نیست اما وقتی از داخل ساختمان به بیرون نگاه می کنیم به راحتی می توان بر محیط بیرون مسلط بود. شیشه های رفلکس در شب برعکس عمل کرده و به راحتی می توان داخل ساختمان را از پشت آن ها مشاهده نمود. با استفاده از شیشه رفلکس میزان حرارت ناشی از خورشید در ساختمان به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند و نیازی به صرف هزینه های گزاف برای رفع آن نمی باشد.
شیشه کریستال
برای ایجاد ظاهری شفاف و بسیار درخشنده به شیشه و کریستالی نمودن آن از اکسید سرب استفاده می شود. شیشه کریستالی جزء شیشه های سیلیکاتی است که از سختی بسیار کمی برخوردار است. این شیشه ها را می توان تراش داد و برای ساخت ظروف استفاده نمود.
شیشه سکوریت یا شیشه میرال
از آن جایی که اولین کارخانه در ایران با نام میرال به تولید این شیشه مشغول بود، شیشه سکوریت نیز تا مدت ها با این نام شناخته می شد. شیشه سکوریت در اثر حرارت دادن و سرد شدن ناگهانی ایجاد می شود. این شیشه ها اگر بشکنند به قطعات ریزی تبدیل می شوند که لبه آن ها تیز نبوده و آسیبی به اطراف وارد نمی کنند. شیشه سکوریت اصولاً برای شیشه درب های اتومبیل و ویترین مغازه ها مورد استفاده قرار می گیرد.
انواع شیشه سکوریت
شیشه های سکوریت، بر حسب ضخامت، ابعاد، مات یا غیر مات بودن و میزان مقاومت در برابر حرارت به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند. برای خرید شیشه سکوریت، توجه به تمامی این موارد از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. شیشه سکوریت شیمیایی، نمونه ای از شیشه های سکوریت می باشد که در طی مراحل تولید آن، شیشه به جای فرآیند حرارتی با استفاده از فرآیندهای شیمیایی سکوریت می شود. استفاده از این روش برای شیشه هایی با ضخامت یک، دو و سه میلی متری صورت می گیرد.
شیشه خم
شیشه خم همانطور که از نامش پیداست به صورت قوسی شکل بوده و برای انواع پروژه های معماری مورد استفاده قرار می گیرد. این شیشه ها با ایجاد هارمونی و هماهنگی در دید جذابیت و زیبایی را به ارمغان می آورند.
شیشه تاشو
شیشه تاشو یا شیشه آکاردئونی نمونه ای دیگر از انواع شیشه ها می باشد که امکان جمع کردن آن ها در یک طرف وجود دارد. از این رو استفاده از آن ها برای فضایی مانند بالکن، آلاچیق و بهار خواب مناسب است.
شیشه لمینت
شیشه لمینت ترکیبی از چند لایه متریالی است که در ساخت شیشه نرمال مورد استفاده قرار می گیرد. به همین خاطر وزن این شیشه ها نسبت به نوع معمولی بیش تر می باشد. ضخامت شیشه های لمینت نسبت به شیشه های معمولی بیش تر بوده و هم چنین میزان انتقال گرمای پایین تری دارند. از این مدل شیشه برای ساخت آکواریوم، پل های شیشه ای و غیره استفاده می شود.
شیشه خود تمیز شونده
از ویژگی شیشه های خود تمیز شونده می توان به فتوکالیستی و هیدروفیلی بودن آن ها اشاره کرد. همین امر باعث می شود که این شیشه ها غبار به خود نگرفته و همیشه ظاهری تمیز داشته باشند. همچنین نگهداری و استفاده از این شیشه ها بسیار راحت می باشد.
ویژگی های شیشه
شفافیت
از ویژگی های مهم که در هنگام انتخاب شیشه باید مورد توجه قرار دهید، شفافیت آن می باشد. شفافیت شیشه در میزان نمایان بودن نمای بیرونی تاثیرگذار می باشد. شفافیت شیشه می تواند تنها از یک طرف یا از دو طرف باشد. اگر میزان شفافیت تنها از یک سوی آن باشد، شیشه خاصیت آینه ای پیدا خواهد کرد.
مقاومت و سختی
میزان مقاومت و سختی شیشه به ضریب مقاومت آن در برابر شکستگی بستگی دارد. به طور کلی می توان گفت، شیشه متریالی شکننده می باشد اما با افزودن موادی مانند لمینت ها می توان میزان مقاومت آن در برابر شکستگی را افزایش داد.
خاصیت انتقال گرمایی پایین
منظور از خاصیت انتقال گرمایی شیشه، میزان گرمایی است که از طریق آن انتقال داده می شود. اگر شیشه به خوبی عایق بندی شده باشد میزان انتقال گرما پایین می باشد.
قابلیت بازیافت شیشه
شیشه، نمونه ای از متریالی است که صد در صد قابلیت بازیافت دارد. هم چنین می توان از آن به عنوان مواد خام در صنعت ساخت و ساز نیز استفاده کرد.
کاربردهای شیشه در دکوراسیون داخلی ساختمان
میزها، صندلی ها، آینه ها، اشیاء دکوراتیو و هزاران مورد دیگر از جمله کاربردهای شیشه در خانه می باشند. ما هر روزه این وسایل را در خانه خود مورد استفاده قرار می دهیم و از زیبایی و شفافیت آن ها لذت می بریم. مهم تر از همه، این اشیاء نور را منعکس می کنند و نقش مهمی در تامین روشنایی اتاق دارند.
صفحه شیشه ای میز نهارخوری و یا میزهای قهوه خوری استایل بی نظیری به دکوراسیون خانه شما خواهند بخشید. شما می توانید شیشه را در کنار متریال های دیگر نظیر چوب، چرم و فلز به کار ببرید تا زیبایی واقعی را به تصویر بکشید. علاوه بر آن می توانید از خطوط مزین شده و یا سنتی برای گردهم آوردن متریال های مختلف استفاده نمائید.
کاربردهای شیشه در طراحی فضای خارجی ساختمان
امروزه استفاده از شیشه در نمای ساختمان خصوصاً ساختمان های تجاری بلند بسیار رایج شده است. اگر می خواهید خانه شما با فضای بیرون مرتبط باشد می توانید از شیشه های عریض گران قیمت و وسایل شیشه ای در خانه خود استفاده کنید.
نکات مهم در استفاده از شیشه
محدودیت های بسیار کمی در خصوص استفاده از شیشه وجود دارد. برای مثال هنگامی که اقدام به انتخاب شیشه برای طراحی داخلی منزل خود می کنید باید تغییرات دمایی و سرد شدن و یا گرم شدن ناگهانی هوا را مد نظر قرار دهید. همیشه برای هر مشکلی راه حل وجود دارد. اگر خانه شما در منطقه ای سردسیر قرار گرفته می توانید از شیشه هایی که ضخامت بالایی دارند استفاده نمائید. شیشه در خانه هایی که به سبک مینیمالیسم طراحی شده اند برای ورود نور و تهویه مناسب استفاده می شوند. هنگام انتخاب این متریال به این نکته دقت کنید که برای ورود نور بیشتر کجا باید این متریال را به کار ببرید.
امروزه از انواع شیشه برای ساخت لوازم تزئینی، ظروف، درب، پنجره، نمای ساختمان و بسیاری از موارد دیگر استفاده می شود. هر نوع از شیشه، با توجه به ویژگی های مخصوصی که دارد، در موارد مختلفی به کار برده می شود. به طور مثال از شیشه سکوریت یا میرال، بیشتر در مواردی استفاده می شود که نیاز به ایمنی و مقاومت بالا می باشد.
ھنر و معماری ایران از دیرباز دارای چند اصل بوده که به خوبی در نمونه ھای این ھنرنمایان شده است .
این اصول چنین ھستند:
مردم واری
پرھیز از بیھودگی
نیارش
خودبسندگی
درون گرایی
مردم واری (محوری)
مردم محوری به معنای رعایت تناسب میان اندام ھای ساختمانی با اندام ھای انسان و توجه به نیازھای او در کار ساختمان سازی است. در ایران ھم مثل مکان ھای دیگر، معماری ھنری وابسته به زندگی است. پھنای اتاق خواب به اندازه یک بستر است و افراز طاقچه به اندازه ای است که نشسته و ایستاده به آسانی در دسترس باشد و از طرفی تالار که مخصوص مھمان است به اندازه ای پھناور بوده که شایسته پذیرایی باشد.
پرھیز از بیھودگی
در معماری ایران تلاش می شده کار بیھوده در ساختمان سازی نکنند و از اسراف پرھیز می کردند. این اصل ھم پیش از اسلام و ھم پس از آن مراعات می شده است. در زیگورات چغازنبیل از ١٢۵٠ پیش از میلاد، می توان کاربرد کاشی را دید. در این ساختمان، اِزاره دیوارھا را با کاشی آبی آمود کرده اند. چون ھنگام رفت و آمد مردم، برخورد به پای دیوار بیشتر بوده است، و چون خشت در برابر باران آسیب می دیده، نمای ساختمان را با آجر پوشانده اند.
ھمچنین از کاشی در آمود گنبدھا بھره گیری می کردند و آنرا پر از نقش و نگارمی کردند. این تکه ھای رنگی کاشی، آسانتر تعمیر و بازسازی می شدند. کاشی عمر زیادی ندارد و پس از زمانی از جا کنده شده و فرو می ریزد، به ویژه در جاھایی که برف و یخ ھم باشد. اگر رویه ای یکرنگ باشد، بازسازی بخش کنده شده دشوار می شود و کار دو زنگ در می آید؛ ولی ھنگامی که تکه تکه و چند رنگ باشد کار آسانتر است
نیارش
واژهٔ «نیارش» در معماری گذشتهٔ ایران بسیار به کار می رفته است. نیارش به دانش ایستایی، فن ساختمان و ساختمایه (مصالح) شناسی گفته می شده است. معماران گذشته به نیارش ساختمان بسیار توجه می کردند و آنرا از زیبایی جدا نمی دانستند. «پیمون»، اندازه ھای خردو یکسانی بود که در ھرجا در خور نیازی که بدان بود به کار گرفته می شد. پیروی از پیمون ھرگونه نگرانی معمار را دربارهٔ نا استواری یا نا زیبایی ساختمان از میان می برده، چنانکه یک گِلکار نه چندان چیره دست در روستایی دور افتاده می توانست با به کار بردن آن، پوشش گنبدی را به ھمان گونه انجام دھد که معمار کار آزموده
خودبسندگی
معماران ایرانی تلاش می کردند ساخت مایهٔ مورد نیاز خود را از نزدیک ترین جاھا به دست می آ وردند و چنان ساختمان سازی می کردند که نیازمند به ساختمایه بجاھای دیگر نباشد و «خودبسنده» باشند. بدین گونه کار ساخت با شتاب بیشتری انجام می شده و ساختمان با طبیعت پیرامون خود «سازوارتر» در می آمده است و ھنگام نو سازی آن نیز ھمیشه ساختمایهٔ آن در دسترس بوده است. معماران ایرانی بر این باور بودند که ساختمایه باید “بوم آورد” یا “ایدری”(اینجایی) باشد. به گفتهٔ دیگر فرآورده (محصول) ھمان جایی باشد که ساختمان ساخته می شود و تا آنجا که شدنی است از امکانات محلی بھره گیری شود.
برای نمونه در ساخت تخت جمشید بھترین را از یک کان (معمدن) در نزدیکی دشت مرغاب به دست می آوردند و با ارابه ھای چوبی به پارسه می رساندند. این سنگ را بیشتر برای روکش دیوارھای ستبرخشتی به کار می بردند. فرآوردن خشت نیز کاری بسیار ساده بوده است. باز برای نمونه، در محلهٔ شارستان یزد، زمین تا ژرفای دو متری از جنس خاک رُس و پایین تر از آن، جنسی به نام چلو یا کرشک است که لایه ای بسیار سخت است. معماران خاک رُس را برداشته و روی لایهٔ سخت، با ھمان خاک ساختمان می ساختند. بدین گونه شاید بتوان انگیزهٔ بنیادی بھره گیری از تاق و گنبد در معماری ایران را باور به «خودبسندگی» در ساختمان سازی دانست.
درونگرایی
یکی از باورھای مردم ایران زندگی شخصی و حرمت آن بوده که این امر به گونه ای معماری ایران را درون گرا ساخته است. معماران ایرانی با سامان دھی اندام ھای ساختمان در گرداگرد یک یا چند میان سرا، ساختمان را از جھان بیرون جدا می کردند و تنھا یک ھشتی این دو را به ھم پیوند می داد. معماران ایرانی با ساماندھی اندامھای ساختمان در گرداگرد یک یا چند میانسرا، ساختمان را ازجھان بیرون جدا می کردند و تنھا یک ھشتی این دو را به ھم پیوند می داد. خانه ھای درونگرا در اقلیم گرم و خشک، ھمچون بھشتی در دل کویر ھستند، فضای درونگرا مانند آغوش گرم بسته است واز ھر سو رو به درون دارد.
بخش بیرونی، آذین ھای بیشتری نسبت به اندرونی داشت. معماران حتی در ساختمان ھای برونگرا مانند کوشک میان باغ ھا، نیز درونگرایی را پاس می داشتند. کوشک ھا ساختمانھایی برونگرا بودند که گرداگرد آنھا باز بود و از ھر سو به بیرون باز می شدند. بیشتر خانه ھای غربی یا شرق آسیا چنین ھستند.. ویژگی معماری غیرقابل انکار آثار و ابنیه ای مانند خانه، مسجد، مدرسه، کاروانسرا، حمام و غیره مربوط به خصوصیت درون گرایانه آن است که ریشه ای عمیق در مبانی و اصول اجتماعی –فلسفی این سرزمین دارد
درون گرایی در جستجوی حفظ حریم محیطی است که در آن شرایط کالبدی با پشتوانه تفکر، تعمق و عبادت به منظور رسیدن به اصل خویش و یافتن طمانینهٔ خاطر و آرامش اصیل در درون، به نظمی موزون و متعالی رسیده است. به طور اعم و بر اساس تفکر شرقی و در سرزمینھای اسلامی؛ جوھر فضا در باطن است و حیاط درونی، به وجود آورنده اساس فضا است.
ارتباط با ما : تلفن : ۰۲۱۶۶۱۷۶۱۹۶ ۰۲۱۶۶۴۹۳۵۲۷ ۰۹۰۵۹۶۲۶۹۰۰ نشانی : بلوارکشاورز خیابان ۱۶ آذر انتشارات دانشگاه تهران پلاک ۵۴ طبقه۵ واحد ۹ ثبت نام از طریق سایت زیر www.portal.kishtech.ir