سقوط مرگبار مرد جوان به چاهک آسانسور

مرد جوان بر اثر سقوط به داخل چاهک آسانسور جان باخت.

سقوط مرگبار مرد جوان به چاهک آسانسور + تصاویر

 

به گزارش واحد تحقیقات و آموزش آسانسور و پله برقی؛ ساعت ۲۱:۳۰ شب گذشته حادثه سقوط فرد داخل چاهک آسانسور به سامانه ۱۲۵ اعلام شد که ستاد فرماندهی سازمان آتش‌نشانی تهران، گروه امداد و نجات ایستگاه یک را به محل حادثه در خیابان امام خمینی، خیابان شیخ هادی رهسپار کرد.

فرشاد کریمی؛ افسر آماده منطقه پنج عملیات آتش‌نشانی تهران درباره جزئیات این حادثه اظهار کرد: حادثه در یک درمانگاه چهارطبقه که دارای یک طبقه زیرزمینی بود، اتفاق افتاد و یک مرد بیست و پنج ساله‌ای دچار آسیب جدی شد.

وی با اشاره به وجود یک دستگاه آسانسور قدیمی‌ساز در ساختمان درمانگاه که به صورت متروکه درآمده و استفاده‌ای از آن نمی‌شد، افزود: این مرد جوان که از بستگان سرایدار درمانگاه بود، به علت نامعلومی به داخل چاهک آسانسور سقوط کرده بود.

کریمی ادامه داد: نجاتگران آتش‌نشانی به محض رسیدن به محل حادثه، ایمن‌سازیهای لازم را انجام دادند، پس از دسترسی به فرد سقوط کرده در انتهای چاهک آسانسور، وی را به وسیله تجهیزات مخصوص نجات و به بالای چاهک و سطح زمین انتقال دادند.

این افسر آماده آتش‌نشانی تصیح کرد: امدادگران اورژانس پس از انجام معاینات پزشکی، متأسفانه فوت این مرد بیست و پنج  ساله را براثر شدت جراحات وارده ناشی از سقوط به داخل چاهک تأیید کردند.

بنابر اعلام  واحد تحقیقات و آموزش آسانسور و پله برقی؛ آتش‌نشانان جسد متوفی را برای انجام تحقیقات بیشتر درباره علت مرگ و چگونگی وقوع این حادثه به عوامل انتظامی و پزشکی قانونی تحویل دادند.

 

 

 

 

 

سقوط مرگبار مرد میانسال به چاهک آسانسور

مرد میانسال پس از سقوط به چاهک آسانسور در ساختمان نیمه‌کاره، جان باخت.

سقوط مرگبار مرد میانسال به چاهک آسانسور + تصاویر

به نقل از واحد تحقیقات و آموزش آسانسور و پله برقی؛ ساعت ۱۲:۰۵ امروز در پی تماس شهروندان با سامانه ۱۲۵ و اعلام خبر سقوط یک مرد میانسال به چاهک آسانسور، ستاد فرماندهی آتش‌نشانی تهران بلافاصله آتش‌نشانان ایستگاه ۹۴ را به محل حادثه در بزرگراه شهید آبشناسان، خیابان شقایق اعزام کرد.

مهدی حیدری؛ فرمانده آتش‌نشانان اعزامی درباره جزئیات این حادثه اظهار کرد: به گفته شاهدان، مردی پنجاه و هفت ساله در طبقه چهارم یک ساختمان نیمه‌کاره در قسمت چاهک آسانسور در حال کار بود که ناگهان به طبقه منفی یک ساختمان، سقوط کرد.

وی افزود: آتش‌نشانان بلافاصله پس از رسیدن به محل حادثه، با قطع برق آسانسور، ایمن‌سازیهای لازم را انجام دادند.

وی تصریح کرد: نیروهای عملیات مرد میانسال را به امدادگران اورژانس تحویل دادند که متأسفانه پس از انجام معاینات اولیه توسط عوامل اورژانس مرگ وی در همان لحظات اولیه تائید شد.

بنابر اعلام پایگاه خبری ۱۲۵؛ آتش‌نشانان پس از تحویل محل به عوامل انتظامی به عملیات خود پایان دادند.

 

 

چگونه یک آسانسور مناسب برای یک محیط مسکونی انتخاب کنیم ؟

www.irlift.ir

چگونه یک آسانسور مناسب برای یک محیط مسکونی انتخاب کنیم ؟

در این مقاله سعی داریم مهمترین بخش مربوط به طراحی چاه یک پروژه ی آسانسور و فضای مورد نیاز برای سیستم کلی آسانسور را مورد بررسی دقیق قرار دهیم .

اگر چه آسانسور به خودی خود دارای تعدد بسیاری به لحاظ سرعت ، ظرفیت و تعداد در های آن است اما این توضیحات می تواند تا حد زیادی پاسخگوی نیاز های مهندسان برای طراحی چاهک آسانسور باشد .

پیش گفتار :

به جهت جلوگیری از هدر رفت زمان و هزینه های گزاف فرآیند طراحی سازندگان می بایست نکات ذکر شده در زیر رعایت کنند :
فضای مورد نیاز سیستم آسانسور
فضای مورد نیاز سیستم آسانسور به سه بخش اصلی که در زیر آمده است تقسیم می شود:

۱. فضای مورد نیاز در مقطع افقی
۲. فضای مورد نیاز در مقطع عمودی
۳. فضای مورد نیاز در موتورخانه

هر یک از بخش‌های فوق را به صورت جداگانه تحت بررسی دقیق قرار می‌دهیم تا بتوانیم ابعاد مناسب جهت آسانسور با ظرفیت و سرعت مد نظرمان را به دست آوریم.

الف- فضای مورد نیاز در مقطع افقی 

 برای تعیین ابعاد چاه آسانسور، چهار فضای اصلی  و که مورد نیاز جهت تجهیزات آسانسور است وجود دارد که به شرح زیر می‌باشد:
در آسانسور
وزنه تعادل 

کابین آسانسور
ریل راهنمای کابین آسانسور

مرگ ۸ نفر در چین به دلیل سقوط آسانسور از طبقه ۱۸

 

سقوط آسانسور در استان شاندونگ چین ۸ کشته در پی داشت.

بر اساس گزارشواحد تحقیقات و آموزش آسانسور(پردیس فناوری کیش)،این حادثه در یک متجمع آپارتمانی رخ داد که ساخت‌و ‌ساز در آن همچنان ادامه دارد. حادثه زمانی رخ داد که این ۸ نفر سوار برای پایین آمدن سوار آسانسور شده بودند که ناگهان کابین سقوط کرد.
بر اساس بیانیه‌ای که شهرداری این شهر در رابطه با این حادثه منتشر کرده، آسانسور از طبقه ۱۸ سقوط کرده است.
با وجود اینکه این هشت نفر بلافاصله توسط اورژانس به بیمارستان منتقل شدند اما هیچ کدام زنده نماندند.
با وجود بهبود شرایط ایمنی کار در سال‌های اخیر، مقررات ایمنی در این کشور اغلب نادیده گرفته می‌شود و تلاش برای کاهش هزینه‌ها از سوی مدیریت پروژه‌ها اغلب به حوادثی از این دست می‌انجامد.

ماجرای گرفتار شدن مولایی جودوکار ایرانی در آسانسور دهکده بازی های المپیک

ماجرای گرفتار شدن مولایی جودوکار ایرانی در آسانسور دهکده بازی های المپیک

نماینده المپیکی تیم ملی جودو گفت: حدود ٢٠ دقیقه در آسانسور فریاد می‌زدم که در نهایت خدمه ساختمان به همراه تعدادی از ورزشکاران کشور گینه من را از داخل این آسانسور خارج کردند.

عمر متوسط یک آسانسور ۱۵ سال است

عمر متوسط آسانسور در ساختمان بدون درنظر گرفتن قطعات ثابت، حداکثر ۱۵ سال در نظر گرفته می شود، بعد از این مرحله لزوماً باید قطعات فنی دستگاه تعویض و بهینه شوند، ولی به علت قرار گرفتن آسانسور در ملک شخصی افراد، ورود به این مکان ها و اعمال قانون با مشکل مواجه است.

طبق قانون، آسانسورها بعد از نصب در ساختمان ها باید به صورت سالیانه مورد بازرسی قرار گیرند، به این علت که قطعات آسانسور عمر مشخصی دارند و باید توسط سرویسکار شرکت گارانتی کننده تعمیر و تعویض شوند. این موضوع در شرح وظایف سازمان ملی استاندارد تعریف شده ولی ضمانت اجرایی خود را از دست داده است و این سازمان با کارفرمایان و صاحبان ساختمان ها هماهنگ نیست تا پروسه بازرسی آسانسورها به طور منظم انجام شود.
با توجه به تفاهم نامه های بین موسسه استاندارد و سازمان شهرداری ها، صدور گواهی نامه پایان کار منوط به بازرسی اولیه از آسانسورها شده است ولی بعد از این مرحله هیچ نظارتی روی آسانسورها انجام نمی شود و با توجه به قرار گرفتن این تجهیزات در ملک شخصی مردم، بررسی آنها به لحاظ حقوقی با محدودیت مواجه است. ادارات برق، آب و گاز چنین مشکلاتی را تجربه کرده اند.

در حال حاضر عمده پرونده های آسانسور که در سیستم قضایی کشور وجود دارد مربوط به آنهایی است که در ابتدا موسسه استاندارد توسط شرکت های بازرسی فنی آنها تایید کرده بود ولی بعد از آن توسط افراد فاقد صلاحیت حرفه ای دستکاری شدند. در چنین شرایطی نظارت دقیق بر عملکرد شرکت های تولیدی و خدماتی آسانسور ضروری به نظر می رسد. رئیس دانشگاه علمی- کاربردی آسانسور ادامه داد: آسانسور جزو تاسیسات ثابت ساختمان است و همراه با سازه طراحی می شود؛ اسکلت و درها در این بخش قرار می گیرند و عمر مفید آنها مانند ساختمان سنجیده می شود. ولی یک سری از قطعات فنی آسانسور به دلیل تغییر تکنولوژی و بهینه شدن مصرف انرژی باید بعد از ۷ تعویض شوند. به طور معمول عمر متوسط یک دستگاه آسانسور بدون درنظر گرفتن قطعات ثابت ۱۵ سال در نظر گرفته می‌شود، بعد از این مرحله نوسازی آسانسور اتفاق می‌افتد و یک سری قطعات را تعویض و بهینه می‌کنند.

میلاد با سعادت امام رضا

میلاد با سعادت امام رضا

دینه نورانی است چرا که هشتمین نور ولایت دیده به جهان گشوده است. مدینه نورانیست و خراسان چشم به راه، چشم به راه قدومی که قرار است از مدینه تا توس را از عطر وجودش و بهجت سبز ولایتش آکنده سازد. آری در یازدهم ذی‌القعده سال۱۴۸هجری قمری علی بن موسی‌الرضا متولد شد. امام رئوفی که حتی دشمنان خویش را نیزشیفته ومجذوب خود کرده بود وهیچ گاه خود را از مردم جدا نمی‌نمود.

 

شعر و متن تبریک ولادت امام رضا (علیه‌السلام)


خاک پای زایر شاه خراسان میشوم

یارضا میگویم و آیینه بندان میشوم

هر کجا باشم گدای کوی این آقا منم

همچو موسی سایل دستان سلطان میشوم

 

~*~*~*~*~

 

من بنده عشقـم زجهان آزادم

با قلب دخیل بسته خود شـادم

با چشـــــم دل ایکاش ببینم روزی

جاروکش صحن پاک گوهرشادم

میلاد سلطان کرامت مبارک

خلاصه ای از زندگی امام رضا

شهادت امام رضا,زندگی نامه امام رضا (ع)

امام رضا (ع) هشتمین امام شیعیان است

 

امام رضا (ع) هشتمین امام شیعیان از سلاله پاک رسول خدا (ص) و هشتمین جانشین پیامبر مکرم اسلام (ص) است. بنابر نظر مشهور مورّخان وی در یازدهم ذی قعده سال ۱۴۸ هـ. ق، در مدینه منوّره متولد شد. نام مبارکش، علی، کنیه آن حضرت، ابوالحسن و دارای القاب متعددی از جمله؛ رضا، صادق، ‏صابر، فاضل، قرة ‏اعین المؤمنین و… هستند، اما مشهورترین لقب ایشان، «رضا» به معنای «خشنودی» است.

پدر بزرگوار امام رضا، امام موسی کاظم (ع) پیشوای هفتم شیعیان بودند که در سال ۱۸۳ ﻫ.ق، به دست هارون عباسی به شهادت رسیدند، و مادر گرامیشان(تکتم) نام داشت.

امام رضا (ع) در مدینه، پس از شهادت پدر، امامت بر مردم را بر عهده گرفت، و به رسیدگى امور پرداخت، شاگردان پدر را به دور خودش جمع کرد و به تدریس و تکمیل حوزه علمیه جدش امام صادق (ع) مشغول شد و در این راستا گام هاى بزرگ و استوارى برداشت.

مدت امامت حضرت رضا(ع)، حدود ۲۰ سال طول کشید، که ۱۷ سال آن در مدینه و سه سال آخر آن در خراسان گذشت.

در مورد تعداد فرزندان آن حضرت اختلاف وجود دارد، برخی امام جواد(ع) را تنها فرزند ایشان دانسته و گروهی نیز فرزندان دیگری را برای حضرتشان بر­می­شمارند.

امام رضا (ع) پس از هفده سال سکونت در مدینه و تبلیغ دین و ارشاد مردم، با نقشه و حیله مأمون عباسی، راه خراسان را در پیش گرفت. آن حضرت پس از قبول اجباری ولایت عهدی مأمون و گذشت سه سال، در ۵۵ سالگی به دست این خلیفۀ عباسی به شهادت رسید.

تاریخ ولادت امام رضا
امام رضا(ع) هشتمین امام شیعیان، از سلاله پاک رسول خدا(ص) و هشتمین جانشین پیامبر مکرّم اسلام است. بنابر نظر مشهور مورّخان امام رضا(ع)، در یازدهم ذی قعده سال ۱۴۸ هـجری قمری در مدینه منوّره متولّد شد.

نام و القاب امام رضا
نام مبارکشان «علی»، کنیۀ آن حضرت، «ابوالحسن» و دارای القاب متعدّدی از جمله؛ رضا، ‏صابر، فاضل، قرة ‏اعین المؤمنین (نور چشم مؤمنان) و… هستند،اما مشهورترین لقب ایشان، «رضا» به معنای «خشنودی» است.

پدر و مادر امام رضا
پدر بزرگوار امام رضا(ع)، امام موسی کاظم(ع) پیشوای هفتم شیعیان بودند که در سال ۱۸۳ ﻫ.ق. به دست هارون عباسی به شهادت رسیدند.

مادر گرامی امام رضا(ع) نجمه نام داشت. البته نام های دیگری نیز برای مادر گرامیشان ذکر کرده اند.

دوران کودکى و جوانى امام رضا
حضرت رضا(ع)، دوران کودکى و جوانى را تا سال ۲۰۱ هجری قمری در مدینه طیّبه که مهبط وحى بود در خدمت پدر بزرگوارش سپرى کرد و مستقیماً تحت تعلیم و تربیت امام هفتم(ع) قرار گرفت و علوم و معارف و اخلاق و تربیتى را که امام کاظم(ع) از پدرانش به ارث برده بود، به او آموخت.

گزارشی از حضور ایشان در بغداد هنگام زندانی بودن پدر بزرگوارشان در آن شهر در دسترس نیست.

ازدواج امام رضا
امام رضا(ع) دارای تعدادی کنیز بودند، از جمله کنیزان ایشان، سبیکه مادر امام جواد(ع) است. وی کنیزى بود که به او سبیکه یا دُرّه می گفتند، حضرت رضا او را خیزران نام گذاشتند و این بانو از اهالى نوبه (منطقه ای در آفریقا) است.و همسر دائمی امام رضا(ع) ام حبیبه بود.

فرزندان امام رضا
در تعداد و اسامی فرزندان امام رضا(ع) نقل های مختلفی وجود دارد؛ گروهی آنها را پنج پسر و یک دختر، به نام های محمّد قانع، حسن، جعفر، ابراهیم، حسین و عایشه ذکر کرده اند؛همچنین در نقلی شیخ صدوق در سلسله سند روایتی از فاطمه به عنوان یکی از دختران آن حضرت نام برده است؛امّا شیخ مفید بر این عقیده است، که امام هشتم(ع)، فرزندی جز امام جواد(ع) نداشتند.ابن شهرآشوب و طبرسى، نیز بر همین اعتقادند.

 

زندکینامه امام رضا،میلاد امام رضا,تولد امام رضا

 

امام رضا (ع) دریازدهم ذی القعده  سال ۱۴۸ هجری فمری در مدینه منوره متولد شد.

 امامت امام رضا
امامت و وصایت حضرت رضا(ع) بارها توسط رسول خدا(ص)، پدر بزرگوار و اجداد طاهرینشان(ع) اعلام شده بود. به ویژه امام کاظم(ع) بارها در حضور مردم، ایشان را به عنوان وصی و امام بعد از خویش معرّفی کرده بودند که به یک نمونه از آنها اشاره می‌ شود:

از محمّد بن اسماعیل بن فضل هاشمىّ چنین روایت شده است که‏ گفت: بر امام موسى کاظم(ع) وارد شدم در حالى که ایشان به شدّت مریض بودند، به حضرت عرض کردم: اگر خداى ناکرده براى شما اتّفاقى بیفتد- و خدا آن روز را نیاورد- به چه کسى رجوع کنیم (امام بعد از شما کیست)؟ فرمود: «به فرزندم علىّ، نوشته او، نوشته من است، و او وصىّ و جانشین من بعد از مرگم خواهد بود».

امام رضا (ع) در مدینه، پس از شهادت پدر، امامت بر مردم را بر عهده گرفت، و به رسیدگى امور پرداخت، شاگردان پدر را به دور خودش جمع کرد و به تدریس و تکمیل حوزه علمیه جدش امام صادق (ع) مشغول شد و در این راستا گام هاى بزرگ و استوارى برداشت.

پس از شهادت امام کاظم(ع) که در سال ۱۸۳ هـ ق رخ داد، آغاز امامت حضرت رضا(ع) شروع شد، و با توجه به این که هارون (پنجمین خلیفه عباسى) در سال ۱۹۳ از دنیا رفت، ده سال از امامت حضرت رضا(ع) معاصر زمان هارون بود.

مدت امامت آن حضرت، حدود ۲۰ سال طول کشید که ۱۷ سال آن در مدینه و سه سال آخر آن در خراسان گذشت.

شهادت امام رضا
امام رضا(ع) پس از هفده سال سکونت در مدینه و تبلیغ دین و ارشاد مردم، با نقشه و حیلۀ مأمون عباسی، راه خراسان را در پیش گرفت. آن حضرت پس از قبول اجباری ولایت عهدی مأمون و گذشت سه سال، در ۵۵ سالگی به دست مأمون خلیفه عباسی به شهادت رسید.

در تعیین سال شهادت امام نقل های مختلفی به ثبت رسیده است. گروهی سال ۲۰۲ هجری قمری را سال شهادت حضرت می دانند و عده ای سال ۲۰۳ هجری قمری را؛  اما مشهور، نظریه دوم است.

در تعیین روز شهادت آن حضرت نیز اتفاق نظر نیست؛ مانند در روز جمعه از ماه رمضان،هفدهم ماه صفر، و آخر ماه صفر.

در میان این نقل ها، نظریه آخر؛ یعنی آخرین روز از ماه صفر، مشهورترین و قابل اعتمادترین نقل است.

بنابراین، مشهورترین و قوی ­ترین نظریه در تاریخ شهادت آن حضرت، روز جمعه، آخرین روز ماه صفر سال ۲۰۳ هجری قمری است.

فضائل امام رضا
از نگاه بزرگان شیعه، امام رضا(ع) همانند دیگر امامان معصوم(ع)، دارنده تمام کمالات و فضایل اخلاق انسانی در مرتبه اعلی است. به گفتۀ آنان، او آن چنان در قلّه شکوهمند کمال و فضیلت قرار دارد که نه تنها دوستان و پیروانش او را ستوده اند، بلکه دشمنان کینه توز و سرسخت هم به مدح و ستایش او پرداخته‌اند. درباره اوصاف اخلاقی آن حضرت «ابراهیم بن عباس» می ‌گوید: «هرگز ندیدم که امام رضا(ع) به کسی یک کلمه جفا کند و ندیدم که سخن شخصی را قطع کند و ندیدم که نیازمندی را از درگاه خویش رد کند. او هرگز در حضور افراد تکیه نمی‌داد و هرگز او را ندیدم که با صدای بلند بخندد، بلکه خنده اش تبسم و لبخند بود. وقتی که کنار سفره می ‌نشست، همه خدمت کاران و غلامان را کنار سفره می ‌نشاند».

خلفای هم عصر امام رضا
امام رضا(ع) در دوران امامت خود با سه تن از حُکّام و خلفای عباسى روبه‏رو و معاصر بود: هارون الرشید، امین و مأمون.

حوادثی که از آسانسور شروع می‌شود

 

بارها شاهد وقوع حوادث مختلف در ساختمان‌های بلندمرتبه بوده‌ایم، حوادثی که از آسانسور شروع و به آسانسور ختم می‌شود. حوادثی که یا هنگام نصب و راه‌اندازی یا هنگام بهره‌برداری از این وسیله حادث شده و در دفعاتی موجب مرگ و معلولیت افرادی نیز شده است.

زمان وقوع آخرین حادثه مرتبط با آسانسور چندان دور هم نیست، شاید همزمان با تهیه این گزارش هم کسی در آسانسوری گیر افتاده یا در حین احداث تاسیسات آن در حادثه‌ای گرفتار شده باشد. همه این حوادث ریشه در ایمنی و رفتارهای ایمن دارد.

گاهی در حین نصب و راه‌اندازی آسانسور، به‌دلیل سقوط کابین یا سقوط در چاله آسانسور، منجر به مرگ یا معلولیت و مصدومیت فرد می‌شود یا اینکه فرد یا افرادی در کابین آسانسوری گیر می‌افتند و گاه ساعت‌ها با اضطراب شرایطی سخت را تحمل می‌کنند، یا کابین یک آسانسور در ساختمانی اداری، تجاری یا مسکونی، به همراه سرنشینان آن سقوط می‌کند یا دچار اتصال برق می‌شود.

اینکه چه زمان‌هایی استفاده از آسانسور ممنوع است و خطرآفرین و اینکه این وسیله در چه شرایطی ایمن خواهد بود… همه از مواردی است که باید همگان در خصوص آن اطلاعات مناسبی داشته باشند. طبق آمار سازمان آتش نشانی شیراز، حوادث مربوط به آسانسورها رتبه اول را در فهرست سوانح به خود اختصاص داده و حالا وقت آن است که در این موضوع دقیق شد و از سکوت و سانسور کردن مشکلات مربوط به آسانسور پرهیز کرد.

محمدمهدی شایق، مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: یکی از حوادثی که به صورت متعدد در شیراز روی می‌دهد و آتش نشانان ایستگاه‌های ۱۶ گانه را به محل می‌کشاند، وقوع حادثه به وسیله آسانسور است.

وی با اشاره به اینکه افزایش آمار چنین حوادثی نگران کننده است،‌ افزود: وقوع چنین حوادثی باعث از بین رفتن جان کسانی می‌شود که نان آور چندین خانواده هستند.

شایق، علت وقوع اغلب حوادث مرتبط با آسانسور در هنگام نصب را رعایت نکردن مسائل ایمنی کار و مهار نشدن صحیح کابین آسانسور، اعلام و اضافه کرد: بیشترین حوادث سقوط کابین یا افتادن افراد به درون چاهک بر اثر بی‌دقتی نصاب و تعمیرکار است که بی‌شک از خطرات این گونه بی‌احتیاطی‌ها خبر ندارند.

شایق معتقد است: رشد سازه‌ها در شیراز به‌عنوان یک کلانشهر روبه ترقی، ملزوماتی هم دارد که از مهمترین آنها توجه به نکات ایمنی است. بسیار شاهد بوده‌ایم افرادی که مشاغل مربوط به ساختمان سازی را انتخاب کرده‌اند از دانش اندکی در این زمینه برخوردار بوده‌اند که این موضوع باعث حوادث گوناگون می‌شود. نصب و تعمیر آسانسورها توسط افراد غیر حرفه‌ای و سپردن کار به کارگران غیر‌متخصص از دلایل بروز این قبیل فجایع است.

این مقام ایمنی شهری، بی‌تجربگی نصاب را از بزرگترین علل بروز مشکلات آسانسورها دانست و ادامه داد: بی تجربگی و نداشتن دانش کافی در زمینه نصب همچنین استفاده از قطعات بی‌کیفیت و غیراستاندارد از عمده دلایل افزایش حوادث مربوط به آسانسور در شیراز است.

شایق، بی‌توجهی به ظرفیت آسانسور را از دیگر مشکلات، عنوان و خاطرنشان کرد: هنوز هم بعضی افراد هستند که بدون توجه به ظرفیت اعلام شده، سوار آسانسور می‌شوند و این موضوع را شوخی می‌پندارند. در بسیاری از مواقع افرادی که در آسانسور محبوس می‌شوند از اینکه هوای داخل کابین تمام شود می‌ترسند که این یک باور اشتباه است و هوای داخل آسانسور هرگز تمام نمی‌شود و این ترس حوادث بدتری را رقم می‌زند.

شایق توصیه کرد: اگر فردی در آسانسور محبوس شد باید ضمن حفظ آرامش با شماره ۱۲۵ تماس بگیرد یا اینکه با صدای بلند و ضربه‌زدن به کابین کمک بخواهد.

وی، سقوط کابین در چاهک آسانسور را حادثه‌ای شایع، اعلام و تصریح کرد: این حادثه با توجه به ارتفاع چاهک آسانسور معمولا منجر به فوت یا صدمه بسیار شدید می‌شود. بی‌دقتی تعمیرکاران و نصابان در زمان سرویس و و تعمیر آسانسور و بازماندن در آن منجر به سقوط افرادی می‌شود که بدون توجه به نبود کابین در را باز کرده و قصد ورود به آسانسور را دارند.

برای اطلاع بیشتر از معضلاتی که آسانسورهای غیر استاندارد برای ساکنان مجتمع مسکونی به وجود آورده، به سراغ رستم شعبانی ساکن یکی از بلند مرتبه‌های معالی‌آباد که تجربه گیر افتادن در آسانسور را داشته است رفتیم. این شهروند ترس از خفگی را مشکل خود در این مواقع عنوان کرد، ترسی که باعث شده مدت ۳ سال از طریق پله‌ها مسیر پارکینگ تا طبقه سوم را طی کند.

موضوعی که ایزدی مدیر روابط عمومی آتش نشانی شیراز آن را مردود دانست و گفت: ترس از تمام شدن هوا در آسانسور بی‌مورد است و همیشه هوای کافی در کابین وجود دارد.

حمید مرادی نیز که مردی ۴۰ ساله است، از این که دست یا قسمتی از بدن همسر و پسر ۷ ساله‌اش در میان دیوار و کابین گیر کند، وحشت دارد. او گفت: در زمان دانشجویی شاهد بوده که یک دختر بچه در میان دیوار و کابین آسانسور گیر کرده و جان خود را از دست داده است.

مدیر روابط عمومی آتش نشانی شیراز، خطر گیر کردن اعضای بدن افراد را یکی از موارد جدی، عنوان و اضافه کرد: بعضی از اتاق‌های آسانسور فاقد در است، این مسئله آسانسورها را به کانون خطر تبدیل می‌کند چرا که هر لحظه امکان گیر کردن لباس یا قسمتی از اعضای بدن میان دیوار و کابین وجود دارد.

حسن ایزدی گفت: اتاقک آسانسور نیز از محل‌های پرخطر است بنابراین همیشه باید در آن بسته باشد و از ورود افراد متفرقه به داخل اتاقک جلوگیری شود. این محل به علت وجود قطعات متحرک زیاد حس کنجکاوی بچه‌ها را برانگیخته می کند و حادثه هولناک بوجود می‌آورد.

با توسعه بلندمرتبه‌سازی، استفاده از آسانسور یک رویه معمول در ساختمان‌های مسکونی، تجاری و خدماتی شده است، به گونه‌ای که طی سال‌های اخیر حتی ساختمان‌های ۲ یا ۳ طبقه هم آسانسور را به‌عنوان یکی از فاکتورها، پیش‌بینی و لحاظ می‌کنند.

آسانسور و وجود آن در ساختمان، از سوی مردم یکی از ویژگی‌های منازل مسکونی آپارتمانی محسوب می‌شود و اگر خانه‌ای آسانسور نداشته باشد، کمتر مورد استقبال قرار می‌گیرد. لازمه کاهش میزان حوادث مرتبط با آسانسور، ارائه آموزش‌های مختلف به شهروندان است.

بی‌تردید سازمان آتش‌نشانی یکی از دستگاه‌های مسئول در این ارتباط قلمداد می‌شود که می‌تواند به‌لحاظ کارشناسی، شرایط یک آسانسور ایمن و استفاده مناسب از آسانسور را تشریح کرده و از طرفی، برای مردم روشن کند که اگر با مشکلی در آسانسور مواجه شدند، چه باید کرد؟ از طرفی سازمان‌هایی نظیر نظام‌مهندسی و شهرداری‌ها، تعیین کننده بایدها و نبایدهای ایجاد سازه‌ای به‌نام آسانسور و ساختارهای استاندارد و ایمن آن به‌شمار می‌روند و دستگاهی به‌نام استاندارد، ملزم است ورودی مناسب و به‌موقع به این موضوع داشته باشد و در حد وظایف، به شکلی مطلوب عمل کند.

اولین آسانسور فضایی

اولین آسانسور فضایی

آیا تاکنون به آسانسوری که از زمینتا فضا امتداد داشته باشد فکر کرده اید؟! آسانسوری که بتواند تجهیزات (و حتی فضانوردان و توریست های فضایی) را به فضا انتقال دهد و در آینده ای نزدیک دیگر نیازمند استفاده از موشک و یا شاتل ها در تمام مسافرت های فضایی نباشیم؟!

این طرح یکی از برنامه های آینده ناسا می باشد که در حال حاضر در حال برسی آن بوده و جوایزی بالغ بر چندین میلیون دلار برای بهترین ایده ها و طرح ها در این زمینه اختصاص داده است. یک روبات بالارونده که با لیزر کار می کند در رقابتی که به منظور ارتقاء تکنولوژی در ساخت آسانسور فضایی آینده ترتیب داده شده بود مبلغ ۹۰۰ هزار دلار برنده شد.

برای ساخت یک آسانسور فضایی نیاز به قائم نگه داشتن یک کابل در نزدیکی استوای زمین است درحالیکه هزاران کیلومتر مابقی آن تا درون فضا امتداد داشته باشد. نیروی گریز از مرکز حاصل از چرخش زمین کابل را راست و مستقیم نگه خواهد داشت و یک روبات قادر خواهد بود از آن بالا رفته و تجهیزات همراه خود را در مدار  قرار دهد.

هرچند ساخت یک آسانسور فضایی  به میلیاردها دلار سرمایه گذاری نیاز دارد اما طرفداران آن می گویند با یک بار هزینه برای این تکنولوژی، سفر به فضا ارزان تر از سفر با راکت ها تمام خواهد شد.

اما در ابتدا باید موانع تکنولوژیکی عظیمی را پشت سر گذاشت از جمله چگونگی عرضه نیرو به روبات بالارونده.

به همین منظور ناسا رقابتی را با جایزه ۲ میلیون دلاری و با نام  “نبرد قدرت” (Power Beaming Challenge) ترتیب داد. در این رقابت روبات های بالارونده که از روی زمین و به صورت کنترل از راه دور تغذیه نیرو می شوند تلاش می کنند هر چه سریعتر از یک کابل بالا روند.

روبات برنده توسط تیمی به نام LaserMotive در واشنگتن ساخته شد و همانند دو رقابت کننده دیگر برای جذب انرژی از لیزر مادون قرمز زمینی براساس سلول های خورشیدی استفاده کرد.

LaserMotive در روز چهارشنبه، لیزر خود را به کار انداخت تا قدرت روبات بالارونده خود را تامین کند که توانست از کابلی که از یک هلی کوپتر آویزان بود تا ۹۰۰ متر بالا رود. این برنامه در پایگاه نیروی هوایی ادوارد واقع در کالیفرنیا انجام گرفت.

روبات این مسیر را در طی ۴ دقیقه و با سرعت متوسط برابر ۷/۳ متر بر ثانیه طی کرد. روز بعد این شاهکار را با سرعتی برابر با ۹/۳ متر بر ثانیه تکرار کرد.

روز جمعه دو تیم دیگر از دور مسابقه خارج شدند. به عبارتی دیگر LaserMotive تمام جایزه ۹۰۰ هزار دلاری ناسا را خواهد برد.

۱/۱میلیون دلار باقی مانده جایزه ناسا به شرکت کننده ای تعلق می گیرد که بتواند با سرعتی بیش از ۵متر بر ثانیه از کابل بالا رود.

تصویر بالا مربوط به چگونگی انجام آزمایش و پیروزی  LaserMotive  در این رقابت می باشد.

تیم بعدی از دانشگاه Saskatchewan  کانادا، تنها پس از طی چند متر از کابل از حرکت باز ایستاد و نتوانست به پایان برسد.

روبات سوم متعلق به تیم کانزاس سیتی (Kansas City Space Pirates) نیز تنها بخشی از مسیر را طی نمود.

ناسا LaserMotive را به عنوان برنده جایزه ۹۰۰ هزار دلاری معرفی کرد و طی یک مراسم تشریفاتی جایزه را اعطا نمود.

هرچند آسانسور فضایی به صورت یک هدف دور از دسترس باقی ماند لیکن ناسا از تکنولوژی انتقال نیرو به صورت wireless (از راه دور) در کارهای دیگری از جمله انتقال نیرو به قمرپیماهایی که در دهانه های همیشه تاریک (جایی که انرژی خورشیدی در دسترس نیست) حرکت می کنند، استفاده خواهد نمود.

‍ افزایش حبس شدن در آسانسور با قطعی‌ برق

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران گفت: باتوجه به قطعی برق محبوس شدگان در داخل کابین آسانسور افزایش یافته است.

جلال ملکی درباره افزایش آمار حوادث آسانسور، اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به قطعی برق در مناطق مختلف شهر تهران گرفتار شدن افراد در آسانسورها افزایش یافته است که این اتفاق بیشتر در ساختمان‌های بلندمرتبه رخ می‌دهد.

وی افزود: با توجه به اینکه اداره برق تهران زمان قطعی برق در مناطق مختلف را اعلام می‌کند ولی همچنان آمار حوادث گرفتار شدن در آسانسور بالا رفته است و از شهروندان درخواست می‌شود که به موارد ایمنی و لحظه‌های قطعی برق با توجه به اعلام اداره برق بیشتر توجه داشته باشند.

ملکی افزود: در حال حاضر روزانه چند مورد گرفتار شدن افراد در آسانسورها را به سامانه آتش‌نشانی شهر تهران اعلام می‌کنند که با توجه به ساختمان‌های موجود در کلانشهر تهران بیش از ۱۰ مورد است.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهر تهران بیان کرد: مصدومیت در هنگام محبوس شدن افراد در کابین آسانسور را تا کنون نداشته‌ایم ولی بعضاً سقوط در چاهک آسانسور و دیگر حوادث مربوط به آسانسور مصدوم و حتی جان‌ باخته نیز داشته است