اهم متر چیست؟

اهم متر چیست؟

پردیس فناوری کیش_طرح مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت_گروه فنی و مهندسی

اهم متر Ohmmeter چیست؟

اهم متر یکی دیگر از ابزار جالب اندازه گیری است که برای اندازه گیری مقاومت بین دو نقطه در مدار استفاده می شود. این دستگاه از مهم ترین و گسترده ترین تجهیزاتی است که امروزه در تحلیل مدار و مشکل یابی آن مورد استفاده قرار می گیرد.
همان طور که می دانیم واحد مقاومت اهم است، بنابراین باید درک کرده باشید که نام این تجهیز از کجا گرفته شده است که اهم (مقاومت) بین دو نقطه در مدار را اندازه می گیرد.

اهم متر چگونه مقاومت را اندازه  می گیرد؟

برای اندازه گیری مقدار مقاومت در مدار، اولین و مهم ترین نکته این است که چک شود اهم متر درساختار درونی خودش منبع ولتاژ داشته باشد که می تواند در قالب یک باتری کوچک باشد. به طور مثال ۱.۵ ولت برای مصارف معمولی روزانه درنظر گرفته می شود. اما قابلیت درجه بندی های متفاوتی نیز دارد.اندازه گیری مقاومت نیاز به منبع ولتاژ داخلی را بالا می برد. اهم متر جریان را عبور می دهد و سپس افت ولتاژ را اندازه می گیرد. مقدار خروجی حاصل از جریان همان مقاومت است.

برای اندازه گیری مقاومت مجهول، ابتدا منبع ولتاژ در مدار را خاموش کرده و سپس دو پراب اهم متر را به دو نقطه از مدار که می خواهیم مقاومت آن را اندازه بگیریم متصل می کنیم.
پراب قرمز رنگ را به قسمت مثبت مدار و پراب مشکی رنگ را به قسمت زمین ( منفی) مدار وصل می کنیم.
هنگامی که اهم متر روشن شود جریان از مدار عبور خواهد کرد و مقاومت مدار اندازه گیری می شود.

انواع اهم متر:

اهم متر به دو دسته آنالوگ (عقربه ای) و دیجیتال تقسیم می شود. اهم متر دیجیتالی مقدار مقاومت مجهول را به صورت عدد بر روی صفحه نمایش نشان می دهد. و اهم متر آنالوگ مقدار مقاومت را به وسیله عقربه بر روی صفحه نمایش مدرج نشان می دهد. هنگامی که جریان عبوری از مدار نسبت به ولتاژ ورودی ماکزیمم باشد، مقاومت مینیمم خواهد بود. و برعکس هنگامی که جریان عبوری مینیمم باشد مقاومت ماکزیمم خواهد بود و عقربه اهم متر بر روی بیشترین مقدار خود در صفحه مدرج قرار می گیرد.

اهم متر آنالوگ

اهم متر دیجیتال

اهم متر می تواند برای اندازه گیری مقاومت های متغییر نیز استفاده شود.

کالیبره کردن اهم متر :

در واقع برای چک کردن اینکه اهم متر شما به درستی کارمی کند، کافی است دو پراب اهم متر را به یگدیگر وصل کنید.اهم متر شما باید پایین ترین سطح مقاومت را نشان دهد. که این مقدار به صورت ایده آل صفر و در عمل می تواند میکرو یا میلی اهم باشد.

کاربرد اهم متر:

۱.امروزه به صورت گسترده از این دستگاه برای چک کردن مدار اتصال کوتاه استفاده می شود، اگر جریان کافی از مدار عبور کند یا مقاومت بین دو نقطه بی نهایت باشد و شناسه مدار قطع باشد.
۲. هم چنین به عنوان تجهیزات تست آزمایشگاهی در آزمایشگاه های مختلف و برای اهداف آموزشی استفاده می شود.
۳.برای مشکل یابی تراشه های کوچک مانند: بردهای مدار چاپی و ابزار دیگری که نیاز به اجرا شدن در تجهیزات حساس دارد، استفاده می شود.

جهت مشاوره بهتر بصورت حضوری و آنلاین به سایت شرکت مراجعه نمایید.