انواع شیشه در معماریTypes of glass in architecture

پردیس فناوری کیش _طرح مشاوران ومتخصصان مدریت گروه فنی و مهندسی

شیشه یکی از مصالح ساختمانی است که در کنار سایر مصالح در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. این متریال از

شفافیت بسیار بالایی برخوردار است و می تواند نور را از خود عبور دهد. ساختار مولکولی شیشه در حالت معمولی نامنظم

است و وقتی آن را در دمای بالا حرارت می دهند به صورت مایع در آمده و قابل شکل گیری خواهد بود.


شیشه ماده ای شکننده است اما مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی و مواد شیمیایی نظیر اسیدها و بازها دارد. در دنیای مدرن

امروز طراحان و معماران شیشه را در کنار سایر متریال ها مورد استفاده قرار می دهند و جلوه ای بی نظیر و متفاوت در ساختمان

خلق می کنند. شیشه برای مصارف گوناگون مانند ساخت درب، پنجره و اشیاء تزئینی به کار می رود و در انواع مختلف با ویژگی

های متمایز در بازار به فروش می رسد.

شیشه


شیشه از مواد اولیه نظیر سنگ آهک، سیلیس و کربنات دو سود تولید می شود. برای افزایش مقاومت آن در برابر تغییرات مختلف آب و هوایی از تثبیت کننده هایی نظیر  اکسیدهای دو ظرفیتی باریم، منیزیم، کلسیم، سرب و روی استفاده می گردد.
اصولاً هنگام تولید شیشه یکسری حباب هایی ایجاد می شوند که با افزودن تصفیه کننده ها می توان آن ها را از بین برد. این تصفیه کننده ها به صورت فیزیکی و شیمیایی می باشند که تصفیه کننده های فیزیکی حباب های کوچک را با تولید حباب های بزرگ و تصفیه کننده های شیمیایی با ایجاد یکسری ترکیبات، حباب های کوچک را از بین می برند.


در پروسه تولید شیشه برای تغییر خواص آن از مواد افزودنی استفاده می شود که به شرح زیر می باشند:
  1. اکسید نقره برای تولید کریستال
  2. فلدسپار به منظور افزایش مقاومت شیشه در برابر مواد شیمیایی
  3. نیترات سدیم برای حذف رنگ سبز از شیشه
  4. اکسید فلزات به منظور تولید شیشه رنگی
  5. اکسید سزیم جهت جذب اشعه مادون قرمز
  6.  اکسید منگنز برای شفاف کردن شیشه و افزایش مقاومت آن در برابر شرایط مختلف جوی
  7. خرده شیشه جهت تسریع عملیات ذوب مواد
  8. اکسید سرب برای ساخت بلور و کریستال

انواع شیشه:

  • شیشه فلوت
  • شیشه پیرکس (ضد حریق)
  • شیشه سکوریت یا میرال
  • انواع شیشه رنگی
  • شیشه دوجداره
  • شیشه رفلکس
  • شیشه ضد گلوله
  • شیشه مسطح
  • انواع شیشه لمینیت (چند لایه)
  • شیشه های خمیده یا منحنی

شیشه رنگی

برای تولید شیشه رنگی به مواد اولیه یکسری مواد شیمیایی اضافه می کنند. برای مثال برای ایجاد رنگ قرمز از اکسید مس و برای ایجاد رنگ آبی از اکسید کبالت و برای رنگ زرد از اکسید اورانیوم و کادمیوم استفاده می شود. شیشه های رنگی در امور مختلف برای تزئین کاربرد دارند.

شیشه دوجداره

شیشه دوجداره همانطور که از نامش پیداست از دو جداره شیشه که به موازات هم قرار گرفته اند و فاصله بین آن ها با هوا یا مواد خشک کننده پر شده، تشکیل شده است. این شیشه ها عایق بسیار خوبی در برابر انتقال صوت و هوا می باشند و با استفاده از آن ها می توان دمای اتاق را در حد تعادل نگه داشت. شیشه دوجداره در مکان های مختلف کاربرد دارد و به دلیل عدم انتقال گرما و سرما هوای محیط را در حد مطلوب حفظ می کند.

شیشه نشکن

شیشه نشکن از دو الی سه لایه شیشه که تحت فشار و حرارت با استفاده از نایلون شفاف بهم چسبیده اند ساخته شده است. این شیشه ها برخلاف شیشه های معمولی که پس از خرد شدن به اطراف پراکنده می شوند نمی باشند، بلکه لایه نایلونی که بین لایه های آن قرار گرفته مانع از پخش شدن تکه های شیشه می گردد. اصولاً برای شیشه خودروها و ویترین مغازه ها از این نوع شیشه استفاده می شود.
این شیشه ها به دلیل چند لایه بودن از انتقال سر و صدا و انرژی فرابنفش جلوگیری می نمایند. شیشه نشکن به شیشه ضد گلوله نیز معروف است. در مکان هایی که بحث امنیت بسیار حائز اهمیت است استفاده از شیشه های نشکن بهترین گزینه در نظر گرفته می شود. برای مثال شیشه خودروهای پلیس و ویترین مغازه های فروش اشیاء عتیقه از این نوع شیشه ساخته می شوند.

شیشه ضد آتش یا پیرکس

برای ضد آتش نمودن شیشه به مواد اولیه آن اکسید بوریک اضافه می شود. البته مقدار سیلیس به کار رفته در تولید آن نیز در مقایسه با شیشه های معمولی بیشتر است. از این شیشه ها در مکان هایی که شیشه در معرض حرارت است، استفاده می شود؛ از قبیل بخاری ها و شومینه ها.

شیشه رفلکس

در شیشه رفلکس یک پوشش بازتاب کننده نور بر روی یک سطح شیشه قرار می گیرد. این شیشه ها نور را انعکاس می دهند و نقش مهمی در کاهش حرارت ایفا می کنند. شیشه های رفلکس بیشتر برای نماکاری ساختمان استفاده می شوند.

وقتی از بیرون به این شیشه ها نگاه می کنیم تصویری از محیط اطراف را بر روی آن ها می بینیم و داخل ساختمان قابل رویت نیست اما وقتی از داخل ساختمان به بیرون نگاه می کنیم به راحتی می توان بر محیط بیرون مسلط بود.
شیشه های رفلکس در شب برعکس عمل کرده و به راحتی می توان داخل ساختمان را از پشت آن ها مشاهده نمود. با استفاده از شیشه رفلکس میزان حرارت ناشی از خورشید در ساختمان به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند و نیازی به صرف هزینه های گزاف برای رفع آن نمی باشد.

شیشه کریستال

برای ایجاد ظاهری شفاف و بسیار درخشنده به شیشه و کریستالی نمودن آن از اکسید سرب استفاده می شود. شیشه کریستالی جزء شیشه های سیلیکاتی است که از سختی بسیار کمی برخوردار است. این شیشه ها را می توان تراش داد و برای ساخت ظروف استفاده نمود.

شیشه سکوریت یا شیشه میرال

از آن جایی که اولین کارخانه در ایران با نام میرال به تولید این شیشه مشغول بود، شیشه سکوریت نیز تا مدت ها با این نام شناخته می شد. شیشه سکوریت در اثر حرارت دادن و سرد شدن ناگهانی ایجاد می شود. این شیشه ها اگر بشکنند به قطعات ریزی تبدیل می شوند که لبه آن ها تیز نبوده و آسیبی به اطراف وارد نمی کنند. شیشه سکوریت اصولاً برای شیشه درب های اتومبیل و ویترین مغازه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع شیشه سکوریت

شیشه های سکوریت، بر حسب ضخامت، ابعاد، مات یا غیر مات بودن و میزان مقاومت در برابر حرارت به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند. برای خرید شیشه سکوریت، توجه به تمامی این موارد از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.
شیشه سکوریت شیمیایی، نمونه ای از شیشه های سکوریت می باشد که در طی مراحل تولید آن، شیشه به جای فرآیند حرارتی با استفاده از فرآیندهای شیمیایی سکوریت می شود. استفاده از این روش برای شیشه هایی با ضخامت یک، دو و سه میلی متری صورت می گیرد.

شیشه خم

شیشه خم همانطور که از نامش پیداست به صورت قوسی شکل بوده و برای انواع پروژه های معماری مورد استفاده قرار می گیرد. این شیشه ها با ایجاد هارمونی و هماهنگی در دید جذابیت و زیبایی را به ارمغان می آورند.

شیشه تاشو

شیشه تاشو یا شیشه آکاردئونی نمونه ای دیگر از انواع شیشه ها می باشد که امکان جمع کردن آن ها در یک طرف وجود دارد. از این رو استفاده از آن ها برای فضایی مانند بالکن، آلاچیق و بهار خواب مناسب است.

شیشه لمینت

شیشه لمینت ترکیبی از چند لایه متریالی است که در ساخت شیشه نرمال مورد استفاده قرار می گیرد. به همین خاطر وزن این شیشه ها نسبت به نوع معمولی بیش تر می باشد. ضخامت شیشه های لمینت نسبت به شیشه های معمولی بیش تر بوده و هم چنین میزان انتقال گرمای پایین تری دارند. از این مدل شیشه برای ساخت آکواریوم، پل های شیشه ای و غیره استفاده می شود.

شیشه خود تمیز شونده

از ویژگی شیشه های خود تمیز شونده می توان به فتوکالیستی و هیدروفیلی بودن آن ها اشاره کرد. همین امر باعث می شود که این شیشه ها غبار به خود نگرفته و همیشه ظاهری تمیز داشته باشند. همچنین نگهداری و استفاده از این شیشه ها بسیار راحت می باشد.

ویژگی های شیشه

شفافیت

از ویژگی های مهم که در هنگام انتخاب شیشه باید مورد توجه قرار دهید، شفافیت آن می باشد. شفافیت شیشه در میزان نمایان بودن نمای بیرونی تاثیرگذار می باشد. شفافیت شیشه می تواند تنها از یک طرف یا از دو طرف باشد. اگر میزان شفافیت تنها از یک سوی آن باشد، شیشه خاصیت آینه ای پیدا خواهد کرد.

مقاومت و سختی

میزان مقاومت و سختی شیشه به ضریب مقاومت آن در برابر شکستگی بستگی دارد. به طور کلی می توان گفت، شیشه متریالی شکننده می باشد اما با افزودن موادی مانند لمینت ها می توان میزان مقاومت آن در برابر شکستگی را افزایش داد.

خاصیت انتقال گرمایی پایین

منظور از خاصیت انتقال گرمایی شیشه، میزان گرمایی است که از طریق آن انتقال داده می شود. اگر شیشه به خوبی عایق بندی شده باشد میزان انتقال گرما پایین می باشد.

قابلیت بازیافت شیشه

شیشه، نمونه ای از متریالی است که صد در صد قابلیت بازیافت دارد. هم چنین می توان از آن به عنوان مواد خام در صنعت ساخت و ساز نیز استفاده کرد.

کاربردهای شیشه در دکوراسیون داخلی ساختمان

میزها، صندلی ها، آینه ها، اشیاء دکوراتیو و هزاران مورد دیگر از جمله کاربردهای شیشه در خانه می باشند. ما هر روزه این وسایل را در خانه خود مورد استفاده قرار می دهیم و از زیبایی و شفافیت آن ها لذت می بریم. مهم تر از همه، این اشیاء نور را منعکس می کنند و نقش مهمی در تامین روشنایی اتاق دارند.

صفحه شیشه ای میز نهارخوری و یا میزهای قهوه خوری استایل بی نظیری به دکوراسیون خانه شما خواهند بخشید. شما می توانید شیشه را در کنار متریال های دیگر نظیر چوب، چرم و فلز به کار ببرید تا زیبایی واقعی را به تصویر بکشید. علاوه بر آن می توانید از خطوط مزین شده و یا سنتی برای گردهم آوردن متریال های مختلف استفاده نمائید. 

کاربردهای شیشه در طراحی فضای خارجی ساختمان

امروزه استفاده از شیشه در نمای ساختمان خصوصاً ساختمان های تجاری بلند بسیار رایج شده است. اگر می خواهید خانه شما با فضای بیرون مرتبط باشد می توانید از شیشه های عریض گران قیمت و وسایل شیشه ای در خانه خود استفاده کنید.

نکات مهم در استفاده از شیشه

محدودیت های بسیار کمی در خصوص استفاده از شیشه وجود دارد. برای مثال هنگامی که اقدام به انتخاب شیشه برای طراحی داخلی منزل خود می کنید باید تغییرات دمایی و سرد شدن و یا گرم شدن ناگهانی هوا را مد نظر قرار دهید. همیشه برای هر مشکلی راه حل وجود دارد. اگر خانه شما در منطقه ای سردسیر قرار گرفته می توانید از شیشه هایی که ضخامت بالایی دارند استفاده نمائید.
شیشه در خانه هایی که به سبک مینیمالیسم طراحی شده اند برای ورود نور و تهویه مناسب استفاده می شوند. هنگام انتخاب این متریال به این نکته دقت کنید که برای ورود نور بیشتر کجا باید این متریال را به کار ببرید.

امروزه از انواع شیشه برای ساخت لوازم تزئینی، ظروف، درب، پنجره، نمای ساختمان و بسیاری از موارد دیگر استفاده می شود. هر نوع از شیشه، با توجه به ویژگی های مخصوصی که دارد، در موارد مختلفی به کار برده می شود. به طور مثال از شیشه سکوریت یا میرال، بیشتر در مواردی استفاده می شود که نیاز به ایمنی و مقاومت بالا می باشد.