چاهک آسانسور چیست؟

چاهک آسانسور محلی است که در پی ساختمان احداث میشود و میتوان از آن مکانی برای قرار دادن تجهیزاتی مانند ضربه گیر یاد کرد. چاهک آسانسور بعنوان جان پناه سرویسکاران نیز محسوب میشود که در هنگام و تعمیر و سرویس آسانسور در آن اسکان پیدا میکنند. در این مقاله به بررسی چاهک آسانسور خواهیم پرداخت. برای آگاهی بیشتر از خدمات ما از جمله تعمیر و نصب آسانسور می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

نام دیگر چاهک آسانسور (pit) نیز می باشد. بسیاری از افراد و یا حتی متخصصین از نام چاه و چاهک آسانسور به جای یکدیگر استفاده میکنند در صورتی که این دو عبارت با یکدیگر تفاوت دارند. چاه آسانسور به مسیر عمودی میگویند،که تمام راه آسانسور را از ابتدا تا انتهای ساختمان شامل شده است. در صورتی که چاهک آسانسور محلی است که در پی ریزی ساختمان وجود دارد و معمولا برای جان پناه سرویسکاران و قرار دادن بخشی از تجیهیزات بکار می رود.

آماده سازی چاهک آسانسور

در مرحله ساخت چاهک آسانسور باید نکات مهمی را رعایت کنید تا بتوانید امنیت دستگاه را تا حد زیادی تضمین کنید. عملیات آهن کشی و یا سازه فلزی یکی ازاین مراحل است که باید به دقت انجام شود. به عملیات قرار دادن سازه های فلزی در چاهک آسانسور برای استقرار تجهیزاتی مانند ریل های کابین و وزنه. نقشه آسانسور معمولا به وسیله فروشنده آسانسور در اختیار ما قرار میگیرد که طبق موارد زیر است :

آهن کشی چاهک آسانسور بر طبق نقشه اجرایی 

بررسی آهن آلات مورد نیاز برای چاهک و تهیه لیستی از آن ها

نصب داربست برای اجرای عملیات آهن کشی

اجرای عملیات آهن کشی باید با حضور نماینده شرکت آسانسور و یا ناظر ساختمان انجام شود.

انجام ضد زنگ برای تمام آهن آلات

دیوارکشی چاهک

برای دیوارکشی اطراف چاهک , سه طرف چاهک ( سمت راست , سمت چپ و روبرو) باید از کف چاهک دیوار کشی شوند. دیوار کشی باید تا اتاقک موتورخانه که بر روی پشت بام قرار میگیرد انجام شود. دیوارکشی روش های مختلفی دارد که در ادامه به هر کدام از آن ها اشاره کرده ایم :

۱-ورق کشی

در روش ورق کشی از ورق های فلزی و پانل های گچی استفاده میشود. استفاده از هر کدام از این دو مورد به فضا بستگی دارد.

۲-رابتیس بندی

در این روش از تورهای مخصوصی استفاده میکنند که جنس آن ها فلزی است. بر روی این تورها را اندود کاری میکنند.

۳-آجر کشی

در روش آجر کشی داخل دیوار چاهک را به وسیله سیمان و یا خاک و گچ اندودکاری میکنند.

نکته مهم  

اگر میخواهید که از تخریب های بعدی در چاهک آسانسور جلوگیری کنید بعد از انجام عملیات آهن کشی باید در محلی که براکت ها را نصب کرده اید فضای خالی مناسبی را ایجاد کنید. برای انجام صحیح این کار باید نقشه های درب و ریل آسانسور را که توسط فروشنده تهیه شده است را به دقت مطالعه کنید. سپس باید کارهای مربوط به روشنایی چاهک را با برق کشی و نصب لامپ هایی در محل انجام دهید.