نکات ایمنی و آتش‌نشانی

پردیس فناوری کیش-طرح ملی مشاوره- متخصصین صنعت ومدیریت- گروه فنی ومهندسی

نکات ایمنی و آتش‌نشانی

اهمیت به ایمنی و آتش‌نشانی مسئله‌ای است که همه ما باید برای حفظ مال و جان خود به آن توجه داشته باشیم.

 راه‌کارهای پیشگیری از آتش سوزی:

۱- آتش‌سوزی برق

سیستم برق ساختمان‌های مسکونی و کارخانه‌ها باید به‌طور منظم مورد بررسی قرار گیرند. توجه داشته باشید که از یک پریز نباید برق چندین وسیله‌ی پرمصرف را تأمین کنید این کار باعث گرم شدن کابل‌ها و درنهایت آتش‌سوزی می‌شود. همچنین از عبور دادن کابل برق زیر فرش یا هرجایی که به‌مرورزمان ساییده شود خودداری کنید.

نکته بسیار مهم: در هنگام آتش‌سوزی وسایل برقی به‌هیچ‌وجه روی آتش، آب نریزید. آب رسانای برق بوده و در چنین شرایطی ممکن است شوک الکتریکی شدیدی به شما وارد شود. در چنین شرایطی ابتدا جریان برق را از فیوز اصلی قطع کنید.

۲- فاصله وسایل گرمایشی با پرده و مواد قابل‌ احتراق را رعایت کنید

یکی از رایج‌ترین دلایل آتش‌سوزی، آتش‌سوزی پرده‌های منازل می‌باشد. توجه داشته باشید که وسایل مشابهی که قابلیت آتش‌سوزی دارند از تجهیزات گرمایشی همچون شومینه و بخاری فاصله داشته باشند.

۳- وسایل آتش‌زا در دسترس کودکان قرار ندهید

بچه‌ها یکی از عوامل رایج در آتش‌سوزی‌ها هستند، آن‌ها کنجکاو و بی‌تجربه بوده و این مسئله کاملاً طبیعی است؛ اما بایستی مواد آتش‌زا را دور از دسترس آن‌ها قرار دهید تا یک بازی ساده تبدیل به آتش‌سوزی و حوادث ناگوار نشود.

۴- تهیه تجهیزات ایمنی و اطفا حریق

حال اگر به هر دلیلی حادثه‌ای رخ داد، شما باید در هر زمان آمادگی مقابله با آن را داشته باشید. در اختیار داشتن کپسول آتش‌نشانی و پتوی اطفا حریق از مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین تجهیزاتی است که باید در هر محیطی تدارک دیده شود. همچنین لازم است با انواع کپسول‌های اطفا حریق آشنا شوید تا بتوانید در چنین شرایط حساسی به‌درستی اقدام کنید.