شمارنده های همزمان سنکرون

پردیس فناوری کیش- طرح ملی مشاوره متخصصین صنعت ومدیریت- گروه فنی ومهندسی

شمارنده های همزمان سنکرون

توضیحاتی جامع و کاربردی در مورد شمارنده های همزمان سنکرون

آشنایی اولیه با شمارنده های همزمان سنکرون

شمارنده های همزمان سنکرون

شمارنده های سنکرون در اعمال پالس ساعت به ورودی فلیپ فلاپ ها با شمارنده های آسنکرون تفاوت دارند . یک پالس ساعت مشترک همه فلیپ فلاپ ها را بطور همزمان تریگر می کند در صورتی که در نوع شمارنده های آسنکرون هر بار فقط یک فلیپ فلاپ تریگر می شود . تصمیم بر متمم شدن یک فلیپ فلاپ از مقادیر داده های ورودی مانند T و J و K در لبه پالس ساعت معین می شود . اگر ۰=T یا ۰= J =K باشد حالت فلیپ فلاپ تغییر نمی نماید . اگر ۱=T یا ۱=J=K باشد. فلیپ فلاپ متمم می گردد.

یک شمارنده سنکرون با فلیپ فلاپ D

شمارنده های همزمان سنکرون

طراحی یک شمارنده باینری آنقدر ساده است که نیازی به پیگیری مراحل طراحی را ندارد، در شمارنده باینری سنکرون فلیپ فلاپ واقع در کم ارزش ترین مکان با هر پالس ساعت یکبار متمم می شود. فلیپ فلاپ های واقع در هر مکان هنگامی متمم می شود که همه فلیپ فلاپ های پایین تر از ۱ باشند. مثلا اگر حالت فعلی یک شمارنده ۴ بیت ۰۰۱۱=Q3Q2Q1Q0 باشد. شماره بعدى ۰۱۰۰ خواهد بود.

لازم به یادآوری است که در مثال فوق Q0 مرتبا متمم می شود. Q1 هنگامی متمم می گردد که Q0 برابر۱ باشد. Q2 هنگامی ۱ می شود که ۱۱=Q1Q0 باشد. با این وجود Q3 متمم نمی شود. زیرا حالت فعلى Q2Q1Q0=011 است. شمارنده باینری سنکرون الگوی منظمی دارد و می توان آنها را با متمم کردن فلیپ فلاپ ها و گیت ها ساخت. نظم الگو را میتوان با توجه به شکل زیر ملاحظه کرد. ورودی های C همه فلیپ فلاپ ها به پالس ساعت مشترکی وصل می باشند ، شمارنده با ورودی فعال ساز شمارش ، فعال می گردد.

تصویر یک شمارنده سنکرون

مدارات فلیپ فلاپ

اگر ورودی فعال ساز باشد . ورودی همه J ها و K ها برابر خواهد بود. بنابراین پالس ساعت قادر نخواهد بود حالت شمارنده را عوض کند. در اولین طبقه ، Q0 ، اگر شمارنده فعال شود ۱=J=K خواهد بود. در دیگر طبقات  J ها و K ها به شرطی ۱ هستند که همه طبقات کم ارزش تر آنها برابر ۱ و ورودی شمارش هم فعال شده باشد.

در هر طبقه زنجيره گیت های AND منطق لازم را برای ورودی های J و K  فراهم می کنند. شمارنده را می توان به هر تعداد از طبقات گسترش داد. در آن هر طبقه یک گیت AND و یک فلیپ فلاپ اضافی خواهد داشت. هرگاه همه فليب فلاپ های طبقات قبل ۱ شوند خروجی AND برابر با ۱ خواهد شد . شمارنده سنکرون با هر یک از دو لبه مثبت یا منفی پالس ساعت تریگر می گردد . فلیپ فلاپ های متمم ساز در یک شمارنده باینری می توانند از نوع D  JK یا T با گیت های XOR باشند.

ارتباط با ما : 
تلفن : ۰۲۱۶۶۱۷۶۱۹۶       ۰۲۱۶۶۴۹۳۵۲۷      ۰۹۰۵۹۶۲۶۹۰۰
نشانی : بلوارکشاورز خیابان ۱۶ آذر انتشارات دانشگاه تهران پلاک ۵۴ طبقه۵ واحد ۹
 سایت :
www.irlift.ir/www.kishtech.ir
شبکه های اجتماعی پردیس فناوری کیش : 

سامانه آموزش مجازی رهیاران : www.rahyaranlms.ir 

کانال تلگرام kishtech@ 

 اینستاگرام    kishtech.ir_             kishtech.ir          

63 دیدگاه دربارهٔ «شمارنده های همزمان سنکرون»

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.