آشنایی با خصوصیات PLCهای زیمنس و مقایسه با سایر شرکت ها

توضیحاتی جامع و کاربردی در مورد آشنایی با خصوصیات PLCهای زیمنس

آشنایی اولیه با خصوصیات PLCهای زیمنس

آشنایی با خصوصیات PLCهای زیمنس و مقایسه با PLCهای سایر شرکت ها 

در این بخش از منظرهای مختلف به بررسی PLCهای زیمنس با PLCهای دیگر سازندگان می پردازیم.

الف) از نظر هزینه: هزینه یکی از مهم ترین عوامل در انتخاب یک نوع PLC میباشد. PLCهای زیمنس از نظر هزینه جزء گران ترین PLCهای دنیا محسوب میشوند. PLCهایی که توسط شرکتهای آسیایی از قبیل ژاپن و کره تولید می شوند، معمولا هزینه کمتری در بر دارند. مثلا هزینه PLCهای امرون نسبت به زیمنس کمتر است.

ب) از نظر امکانات برنامه نویسی: از این نظر اگرچه زیمنس نسبت به شرکتهایی چون امرون جلوتر است، اما از نظر کاربرپسند بودن نرم افزار و امکانات آن، نسبت به سازندگانی از قبیل Allen Bradley عقب تر است. همچنین پراکندگی وظایف مختلف در نرم افزارهای مختلف زیمنس، کاربر را دچار سردرگمی مینماید. البته در ورژن های جدید نرم افزارهای ارائه شده توسط زیمنس، این اشکالات برطرف شده است.

ج) از نظر قابلیت پردازش و اطمینان: از این نظر زیمنس جزء شرکتهای پیشتاز محسوب شده و قابلیت استفاده در پروسه های پیچیده را دارا میباشد. همچنین زیمنس با ارائه مدلهای ریداندانت و Fail Safe اطمینان بالایی را در اختیار کاربران قرار میدهد. 

د) از نظر سایر موراد: سایر مواردی که باید مد نظر قرار گیرد عبارتند از: 

تأمین قطعات یدکی: از این نظر PLCهای زیمنس مشکلی ندارند و در ایران قطعات یدکی آنها نسبتأ آسان تهیه میشود. 

آموزش: از نظر آموزش PLCهای زیمنس در حال حاضر گام های خوبی برداشته شده است و این امر به خوبی پشتیبانی می شود. البته برخی از PLCهای آلن برادلی و آمرون نیز دارای منابع آموزشی مفیدی میباشند. 

پشتیبانی فنی: با توجه به اینکه امروزه تعداد افرادی که با عیب یابی PLCهای زیمنس آشنا هستند، کم نیست؛ لذا پیدا نمودن افراد متخصص PLC زیمنس نسبت به سایر PLCها ساده تر می باشد.

آشنایی با خصوصیات PLCهای زیمنس

آشنایی با استاندارد ۶۱۱۳۱ IEC

به منظور استانداردسازی PLCها و زبانهای برنامه نویسی آنها، استاندارد ۶۱۱۳۱ IEC  توسط کمیته بین المللی الکتروتکنیک در سال ۱۹۹۳ ارائه شد. این استاندارد در سال ۲۰۰۰ کامل شده و در قالب ویرایش دوم ارائه شد. این استاندارد بخش های مختلفی دارد که یکی از آنها بخش ۳-۶۱۱۳۱ IEC است که به بررسی انواع زبانهای برنامه نویسی PLC می پردازد. در این بخش، پنج زبان برنامه نویسی ارائه می شود که سازندگان مختلف PLC موظف به استفاده از آنها (یا برخی از آنها در PLCهای خود می باشند. این زبانها عبارتند از :

LD: روش برنامه نویسی دیاگرام نردبانی است و ترسیم آن مشابه نقشه های مدارات فرمان رله ای می باشد. این زبان از پرکاربردترین زبان های متداول در برنامه نویسی انواع PLCها است. در PLCهای زیمنس، این زبان به نام LAD شناخته میشود. 

FBD: روش برنامه نویسی بلوک دیاگرامی می باشد که شبیه گیتهای مدارات منطقی طراحی شده و به FBD موسوم است. در PLCهای زیمنس، این زبان به همان نام FBD شناخته می شود. 

IL: روش کدنویسی سطح پایین شبیه زبان برنامه نویسی اسمبلی می باشد. در PLCهای زیمنس، این زبان به نام STL شناخته میشود.

ST: روش ساختاریافته شبیه برنامه نویسی های سطح بالا مانند پاسکال و C می باشد. در PLCهای زیمنس، این زبان به نام SCL شناخته میشود.

SFC: این زبان یک روش گرافیکی برای کنترل فرایندهای ترتیبی می باشد. در PLCهای زیمنس، این زبان به همان نام SFC شناخته می شود. البته زیمنس زبان دیگری به نام Graph را نیز برای برنامه نویسی فرآیندهای ترتیبی ارائه نموده است که ساختار و اصول آن بسیار شبیه SFC است.

آشنایی با خصوصیات PLCهای زیمنس

اصول تبدیل مدارات ساده فرمان به زبان LAD

در زبان LAD دستورات متنوع به صورت گرافیکی وجود دارد که بخشی از آنها به عنوان دستورات Bit Logic شناخته شده و با استفاده از آنها می توان مدارات ساده رله فرمانی را معادل سازی نمود. در بخش دستورات Bit Logic سه المان اصلی زیر وجود دارد: 

تيغه باز (No): منظور از آن تیغه نرمال باز است. این تیغه می تواند دارای یک آدرس باشد. هرگاه آدرس مذکور مقدار یک منطقی پیدا نماید، تیغه باز تغییر وضعیت داده و به حالت بسته تبدیل میشود.

تیغه بسته (NC): منظور از آن تیغه نرمال بسته است. این تیغه می تواند دارای یک آدرس باشد و هرگاه آدرس مذکور مقدار یک منطقی پیدا نماید، تیغه بسته تغییر وضعیت داده و به حالت باز تبدیل می شود. 

بوبین (Coil): منظور از آن بوبین است و میتواند مقدار یک آدرس را صفر یا یک منطقی نماید. برای تبدیل برنامه های ساده مدار فرمان به زبان LAD کافیست تا به جای المان های تیغه باز، تیغه بسته و بوبین در مدارات فرمان؛ معادل آنها در زبان LAD قرار داده شود. بدین ترتیب می توان یک برنامه مدار فرمان را به یک برنامه LAD تبدیل نمود.

آدرس : تهران – بلوار کشاورز- خیابان ۱۶ آذر جنب انتشارات دانشگاه تهران – پلاک ۴۵ – طبقه ۴ – واحد۹

همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۶٫۰۰ واتساپ و تلگرام : ۰۹۰۵۹۶۲۶۹۰۰ ایمیل : info@rahyaranlms.ir

تلفن : ۶۶۱۷۶۱۹۶ (۰۲۱)

ساعات اداری : شنبه – پنجشنبه : ۰۹:۰۰ – ۱۶:۰۰

وب سایت ها

 www.kishtech.ir www.kishindustry.ir www.rahyaranlms.ir www.kishindustry.com www.portal.kishtech.ir www.irlift.ir