كارگاه آموزشي مقدماتی نرم افزار لیفت دیزاینر

كارگاه آموزشي نرم افزار(لیفت دیزاینر) Lift Designer  با رويكرد كاملا علمي و عملي براي توانمند سازي دانشجويان رشته هاي فني آسانسور، كارآموزان و شاغلين بخش آسانسور و پله برقي  توسط اساتيد برجسته پرديس فناوري كيش برگزار مي گردد.

 

 

 

لينك ثبت نام …

  • زمان برگزاري  : ساعت ۸.۳۰ الي ۱۶.۳۰

 

سرفصل این دوره:

  1. معرفی نرم افزار Lift designer
  2. نصب و نیاز های سیستم
  3. شروع برنامه ایجاد یک پروژه
  4. نحوه طراحی آسانسور و داده های اولیه برای طراحی
  5. مرور سریع بر اجزا تشکیل دهنده و ساختار آسانسور
  6. پیکربندی رابطه کاربر(شخصی سازی)
  7. معرفی نوارابزارهای لیفتی دیزاینر
  8. معرفی پنجره ها
  9. پارامترهای اصلی پروژه
  10. مولفه های shaft wizard
  11. پنجره project Data
  12. پنجره mode of drive
  13. پنجره Design
  14. پنجره storey
  15. پنجره floor levels
  16. پنجره sheet template
  17. معرفی نوار ابزار start
  18. معرفی نوار ابزار project
  19. معرفی نوار ابزار sheet
  20. معرفی نوار ابزار view frame
  21. معرفی نوار ابزار Dimensions
  22. معرفی نوار ابزار Export
  23. معرفی نوار ابزار Develop products
  24. معرفی نوار ابزار options
  25. اجرای یک پروژه توسط کارآموز
  26. بررسی اشتباهات کارآموز

عیب یابی آسانسور به وسیله ی تصاویر حرارتی

آمار صدمات و عیب ها و مشکلات آسانسور در شهر تهران باعث این شد که در آذر ماه سال ۱۳۸۸ کارگروهی متخصص جهت کاهش این آمار در جامعه ی ایمن شهر تهران شکل بگیرد .

حوادث آسانسور به دو دسته اصلی :

  • آسیب های مالی آسانسور
  • آسیب های جانی آسانسور

تقسیم شد که محور و اساس این تشکل بر مبنای حذف مرگ و میر و کاهش حوادث معمول از طریق آموزش متمرکز شد .

در این باره راهکار های خلاقانه و جدید جهت تحلیل عیوب آسانسور از اهمیت بالایی برخوردار است . که یکی از مهمترین آنها تحلیل حرارتی می باشد .

نمای حرارتی یا ترمال ویژن اخیرا در سیستم های مختلف پزشکی  و مهندسی کاربرد های فراوانی پیدا کرده است .

” در این روش در سیستم های مختلف تحلیل بر اساس دو پدیده تمرکز حرارت و افزایش حرارت در زمان صورت میگیرد”

به عنوان مثال در پزشکی تمرکز حرارت نشان دهنده ی یک مشکل پاتولوژیک است ، امروزه با استفاده از تصاویر حرارتی میتوان نقاط هدر رفت انرژی را پیدا کرد و جهت رفع آن ها اقدام نمود .

همچنین با استفاده از این روش میتوان میزان افزایش دمای قطعات آسانسور را مورد بررسی قرار داد ، علت اصلی بالا رفتن حرارت در قطعات آسانسور معمولا مشکلات مکانیکی می باشد که با استفاده از این روش میتوان این مشکلات را به موقع شناسایی و رفع کرد .

برای آزمایش این نوع از عیب یابی آزمایشی ساده در ساختمان های اداری دانشکاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب و دانشکده ی فنی انجام شد .

که در عکس ها و آزمایش های انجام شده مشاهده شد که توزیع دما در سیستم آسانسور یکسان نبوده و در بعضی از پایه ها تمرکز دما وجود دارد ، که این تمرکز در پایه هایی که به موتور آسانسور متصل است بیشتر است .

این آزمایش در طول زمان بیش از یک ساعت انجام و مزایای استفاه از این روش مشاهده شد :

  • بالا بودن سرعت آزمایش و تحلیل ساده
  • قابلیت تهیه ی گزارش های BI
  • روش کم هزینه و غیر قابل تخریب
  • قابلیت ارائه گزارش های در لحظه به وسیله ی عکس های حرارتی

ضرورت بازسازی آسانسور

آسانسور تنها وسیله رفت و آمد ترافیکی است که مورد استفاده تمامی گروه سنی قرار می گیرد و عمومی ترین وسیله جابجائی عمودی در جهان است.با نگاهی گذرا به وضعیت آسانسور های نصب شده در کشور، این نکته به خوبی مشهود می شود که بیشتر از یک سوم آسانسور های کشور دارای عمر بیش از ۲۵ سال می باشند.
از طرف دیگر؛ نظر به این که لوازم و قطعات مورد استفاده در آسانسور دارای عمر مفید مخصوصی می باشند، بدیهی است در صورت استفاده از بهترین و مدرن ترین قطعات، حتی با داشتن بهترین برنامه سرویس و نگهداری، تجهیزات از شرایط مطلوب خارج شده و عمر مفید آنها به اتمام می رسد.

حال اگر نداشتن برنامه راهبری سرویس و نگهداری برای بسیاری از آسانسور های کشور و یا برنامه سرویس و نگهداری غیر اصولی و مهمتر از همه عدم آشنائی بسیاری از افراد و شرکتهای نسل سوم با سیستم های قدیمی کار شده در ۲۵ سال پیش را هم به موارد فوق اضافه کنیم به راحتی به وضعیت بغرنج آسانسور های قدیمی کشور پی می بریم.

با توجه به اینکه آسانسور یکی ازلوازم گران قیمتی می باشند که در ساختمان ها نصب می شود لذا تعویض آن (هم از نظر اجرائی و هم از نظر اقتصادی) به راحتی امکان پذیر نیست. پس بازسازی و مدرنیزاسیون می تواند در این زمینه کار ساز شده و به احیاء ارزش بیانجامد.

مدرنیزاسیون می تواند ارزش ساختمان شما را بالا ببرد.

۱- تضمین امنیت و آسایش
آسانسور از معدود وسایل نقلیه ای می باشد که فرمان دادن به آن در اختیار مسافر است و کنترل و توقف آن توسط یک سیستم انجام می شود و مسافر هیچ نقشی در توقف آن ندارد.لذا باید ایمن،کارا و مطمئن باشد.
آسانسور های قدیمی از نظر ظاهری فاقد زیبائی و آرامش و از نظر فنی فاقد ایمنی می باشند.مدرنیزاسیون می تواند این امکان را به ساختمان های موجود بدهد که از همان امکانات موجود، نتایج بهتری در راستای ایمنی و سلامتی فوق العاده بهره مند شوند و این می تواند هزینه مدرنیزاسیون را توجیه کند.

یک آسانسور کامل باید سه قابلیت مهم داشته باشد:

  • ایمنی (تنظیم پارامترهای کنترلی دارای تائیدیه های تست های نمونه)
  • قابلیت اطمینان (طراحی مهندسی در انتخاب و ساخت قطعات و تجهیزات مطابق با استانداردهای EN-81 و مقررات ملی ساختمان )
  • نحوه عملکرد ( چگونگی نصب و مونتاژ قطعات، جهت راحتی و زیبائی )

۲- مدیریت زمان و سرمایه
ممکن است تصمیم در مورد اینکه کدام روش مدرنیزاسیون بهترین احساس را در شما بوجود خواهد آورد مشکل باشد. واقعیت این است که هر کدام از روش های فواید خاص خودشان را دارند.

یک فایده عمومی که همه روش های مدرنیزاسیون دارای آن هستند این است که این روش ها زمان پاسخ دهی را کاهش می دهند.تجهیزات در حال حرکت بطور موثری زودتر رفت و آمد می کنند و درب ها به سرعت باز و بسته می شود.زمان حرکت کاهش می یابد.
تجهیزات بهینه شده سیستم های کنترل، این مسئله را نوید می دهند که افراد زمان کمتری را صرف انتظار خواهند کرد.هر پیشرفتی ثانیه های بیشتری را از تلف شدن نجات می دهند.
تصور کنید کارمندان اداره ای در دو شیفت از ۸ صبح تا نیمه شب در تمام روزهای هفته کار می کنند. ۳ دستگاه آسانسور در اداره ی مذکور وجود دارد. آسانسورهای موجود بطور متوسط ۵۴۰۰ توقف در هر روز خواهد داشت.در حالیکه بطور متوسط برای هر توقف یک ونیم نفر در حالت انتظار باشند متوسط زمان انتظار در هر توقف برابر ۶/۳۱ ثانیه است.آسانسور های به روز شده زمان آن را در حدود ۴۰% کاهش می دهند.

۳- اعتبار تجدید شده
بررسی میزان اعتبار، یک ارزش بسیار آشکار برای تعیین میزان نیاز به مدرنیزاسیون کردن می باشد. علاقمندی به تجدید اعتبار هرگز به معنی تجمل طلبی نمی باشد بلکه روشی برای افزایش بازدهی شرکت می باشد.
میزان اعتبار هر شرکت و مدیر آن به چندین عوامل بستگی دارد که یکی از آنها آسانسور ها و پله های برقی می باشد. خرابی و از کار افتادگی مکرر آسانسور ها و پله های برقی ها حتی به مدت کوتاه شما را در معرض یک محکومیت شدید قرار خواهد داد. فراتر از موضوع زحمت ایجاد شده، ظهور مکرر علامت “خارج از سرویس ” باعث افزایش تردید در مورد ساختمان و اوضاع مالی مالکان می شود. روش مدرنیزاسیون می تواند به شما کمک کند تا با تجدید کردن میزان اعتبار مردم به تجهیزات انتقال عمودی شما، از این معضل رهائی یابید.

۴- هزینه تحمیلی ناشی از کار افتادگی
ما اغلب فکر می کنیم که هزینه های از کار افتادگی فقط در محدوده هزینه های تعمیرات است. با این وجود در بسیاری از ساختمان ها آسانسور نقش مهمی در سطح سرویس و نگهداری بازی می کند،برای مثال میزان هزینه ناشی از کار افتادگی آسانسوری که در یک هتل برای سرویس دهی به اتاق ها و خانه داری در نظر گرفته شده است، چه میزان می شود؟

وقتی همه چیز همان طوری که باید کار می کنند، سرویس دهی هتل می تواند بی نقص بماند با این وجود وقتی یک آسانسور از سرویس خارج می شود لازم است راه دیگری برای تامین امکان حرکت عمودی کارکنان در نظر گرفته شود. که این استفاده از آسانسورها های مربوط به مهمانان و مشتری ها است که بطور منفی بر روی موثر بودن آسانسورهای تاثیر می گذارد زمان اضافی ممکن است باعث پاسخ دهی به مهمانان خشمگین شود.

۵- سود حاصل از احساس مثبت مسافران
تاثیر ساختمان شما به طرز مهمی در احساس افراد نسبت به ارزش آن شرکت دارد و همچنین ارزش قدرت احترام برای سکونت در آن ، آسانسورها و پله های برقی در ایجاد این احساس به طرز قابل توجهی سهیم هستند.یک آسانسور قدیمی، پر سر و صدا و شلوغ با تجهیزات قدیمی خشن و دارای لوازم و یا کابین های درونی فرسوده همه چیز را قدیمی جلوه میدهد و یک احساس نا مناسب بودن محیط را در مسافران بوجود می آورد.این مورد می تواند تاثیر عمده ای بر روی جذابیت ساختمان بگذارد و انعکاس منفی از وضعیت مالی مالک و مستاجر را در پی داشته باشد.
وقتی شما به ارزش ساختمان خود می افزاید تاثیر مثبتی دارد که نشان می دهد حداقل های شما به طرز عمده ای به طرف بالا جابجا شده است. شما می توانید به طرز موثری برای جذب مستاجر وارد رقابت شوید.

چشم انداز بالقوه وسیع، در آمد بیشتر از فضاهای قابل دسترسی و افزایش بهره وری و باروری تمام اینها یک تفاوت قابل توجه در ارزش ساختمان شما ایجاد خواهد کرد.

۶- به روز کردن ساختمان – حفظ سابقه
تجارت بسیاری از کمپانی ها بر مبنای اطمینان مردم به سابقه و نشان (برند) آنهاست. هر چند سابقه زیاد ممکن است در زمینه آن چیزی که پایداری و کارشناسی نامبرده می شود ارزشمند باشد. ولی در زمینه قدیمی بودن و تاریخ گذشته بودن می تواند تاثیر بالعکس داشته باشد.

این یک حقیقت است که بانکی با سابقه ۱۰۰ سال می تواند اطمینان پذیری در امر خدمات رسانی اش را القا کند. اما این احساس در مواردی مثل جابجائی با یک آسانسور پر سر و صدا ، شلوغ و لرزان با یک سیستم کنترل قدیمی به ندرت حفظ و تقویت میشود.آسانسورهای به روز شده که از فناوری پیشرو استفاده می کنند می توانند در بالا بردن ارزش چارچوب کارشناسی سازمان نقش داشته باشند.این آسانسورها حاکی از یک مدیریت موثر هستند و می تواند مدعی سرزندگی و حیات با نشاط این نشان (brand) باشد و به بازدید کنندگان این احساس را القاء می کنند که شرکت به مساله راحتی و ایمنی اهمیت می دهد.

۷- اجاره دادن آپارتمان با نرخ جدید
سیستم آسانسور و پله های برقی شما به منزله قلب ساختمان شما هستند و به عبارتی هیچ کدام از سیستم های دیگر در ساختمان دارای این مقدار تاثیر بر میزان توانائی شما برای جابجائی افراد به طور موثری در داخل ساختمان شما نیستند. تجهیزات قدیمی و منسوخ شده آسانسور و یا پله های برقی شما می تواند میزان مصرف انرژی ساختمان شما را به طرز غیر ضروری و چرخه حیات هزینه ها را افزایش دهند.

راه حل های مدرنیزاسیون که به منظور کاهش هزینه های فعالیت، همراه با یک مصرف انرژی معقول طراحی شده است می تواند نمونه ای از جلوگیری از هدر رفتن انرژی و کاهش چرخه هزینه ها باشند و در نهایت .به طرز قابل توجهی بر روی خط بنیادی شما تاثیر بگذارد به یک آپارتمان مسکونی یک فرصت تازه حیات بدهید.

۸- بهینه سازی مصرف انرژی
یکی از عمده ترین مسائل مربوط به کشور و حق شارژ ساختمان ها ، مسئله مربوط به مصرف انرژی می باشد.در ایران بیش از ۹۰% آسانسور ها را سیستم معمولی به اصطلاح دو سرعته با حداکثر سرعت ۱m/s تشکیل می دهند که از نظر مصرف انرژی،گزینش این سیستم محرکه بدترین گزینش ممکن است.خصوصا این که این سیستم ها برای جاهای پر ترافیک نظیر بیمارستان ها، هتل ها و ساختمان های اداری یا دولتی انتخاب شده باشند.

امروزه استفاده از سیستم های ACVV و VVVF باعث می شود موتور با تلفات انرژی شیار کم مورد استفاده قرار گیرد.

استفاده از سیستم VVVF سبب کاهش قابل ملاحظه حرارت موتور آسانسور در ساختمان پر ترافیک شده و با حذف فن موتور و سیستم خنک کننده برقی موتور خانه، صرفه جوئی غیر مستقیم در مصرف انرژی نیز در پی دارد.
همچنین استفاده از موتور های بدون گیربکس(گیرلس) گامی دیگری در راستای کاهش مصرف انرژی می باشد. این موتور ها به دلیل عدم استفاده از روغن، سازگاری با محیط زیست بالائی هم دارند. این موتور بدلیل بازده های بسیار بالا دارای برگشت پذیری بالائی نیز هستند بنابراین با توجه به ماهیت ترمز الکتریکی در این گونه آسانسورها در مرحله ترمز انرژی ناشی از ترمز به جای اتلاف به صورت حرارت مجدد به شبکه تزریق می شود.

خلاصه اینکه چندین طرح جهت بهینه سازی مصرف انرژی در آسانسور وجود دارند که خود بحثی جدا می طلبد و در اینجا فقط به چند نمونه جزئی اشاره گردید. تکمیل این بحث می تواند به صورت یک پروژه ملی مورد مطالعه قرار گیرد.

 

 

دستگاه یو پی اس (UPS)

یو پی اس (UPS) در اصل مخفف کلمه Uninterruptible Power Supply یا همان منبع تغذیه بدون وقفه می باشد، وسیله الکترونیکی است که برای حفاظت بارهای حساس و نیز سیستم های الکترونیکی، مخابراتی و … مورد استفاده قرار می گیرد.

یک یو پی اس از چهار بخش اصلی تشکیل می شود:

۱. یکسو کننده شارژ
۲. باتری
۳. مبدل DC به AC
۴. کلید غیر هادی

 

اصول کار یک یو پی اس در ساده ترین ساختار بدین صورت است که بار در حالت عادی از ورودی AC تغذیه می کند و همزمان شارژر با یکسوسازی ورودی AC و تبدیل آن به جریان DC باتری را شارژ می کند. به محض اینکه ورودی AC قطع و یا نامناسب تشخیص داده شود، اینورتر بلافاصله با تبدیل ولتاژ DC باتری به برق AC ولتاژ بار را بدون ایجاد وقفه تامین می کند. در حال حاضر طبق استاندارد یو پی اس ها دارای تکنولوژی ساخت زیر می باشند:

• Passive Standby
• Line Interactive
• Double Coversion


دلایل استفاده از یو پی اس چیست؟

یو پی اس ها برای مقابله با مشکلات برق AC سیستم ها طراحی و ساخته می شوند. این وسایل می توانند در محدوده از چند صد ولت آمپر (VA) برای حفاظت رایانه شخصی معمولی تا چند میلیون ولت آمپر (MVA) برای مراکز رایانه ای و مخابراتی و صنعتی بزرگ طراحی، ساخته و به بازار عرضه می شوند.

مشکلات موجود در برق شهر:
قطع برق شهر (Black Out): در صورت بروز چنین مشکلی یو پی اس با استفاده از باتری تا زمانی که انرژی ذخیره شده در آن اجازه می دهد، توان مصرفی تجهیزات را فراهم آورد.

کاهش ناگهانی ولتاژ (Power Sag):

این پدیده معمولا بر اثر راه اندازی بارهای الکتروموتور در شبکه برق به وجود آمده و باعث خطای عملکرد، Crash کردن، Reset شدن سیستم های کامپیوتری و یا قفل کردن صفحه کلید می شود، در صورت بروز چنین پدیده ای در شبکه برق، یو پی اس به لحظه ای عمل کرده و توان مصرفی تجهیزات را از باتری تامین می کند و پس از رفع اشکال در برق شهر ، به وضعیت عادی برمی گردد.
افت طولانی ولتاژ (Brown Out): در صورت بروز چنین مشکلی، عملکرد یو پی اس مشابه حالت قطع برق می باشد. در ضمن می توان برای رفع این نقصان از استابیلایزر (تثبیت کننده ولتاژ) استفاده نمود که کاهش ولتاژ را جبران نماید و مصرف کننده هایی که حتی به یو پی اس متصل نیستند را تحت پوشش قرار می دهد.

افزایش شدید و ناگهانی ولتاژ (Spike & Surge):

این پدیده در اثر رعد و برق و عمل سوئیچینگ در شبکه برق به وجود می آید و در اثر آن ممکن است که ولتاژ به صورت ناگهانی تا چندین برابر ولتاژ نامی شبکه بالا رود. معمولا در یو پی اس ها، مدارهای حفاظتی قرار داده می شود که انرژی موجود ناشی از این افزایش ولتاژ را حذف کرده تا از اعمال آن به تجهیزات جلوگیری شود.

افزایش طولانی ولتاژ (Over Voltage):

اگر این افزایش ولتاژ مدت زیادی ادامه داشته باشد ممکن است به بعضی از قطعات حساس سیستم های سخت افزاری آسیب وارد نماید. در این وضعیت یو پی اس تامین کننده برق مصرف کننده ها خواهد بود و از اتصال برق شهر به مصرف کننده ها جلوگیری به عمل می آورد، در ضمن استفاده از استابیلایزر معمول ترین روش برای رفع این معضل است.

نویز (Noise):

معمولا در شبکه برق مصرف کننده هایی نظیر اجاق های مایکروویو وجود دارند که باعث ایجاد نویز و تداخل الکترومغناطیسی در خطوط برق شهر می شود. برای پیشگیری از این مشکل در یو پی اس ها بخشی به نام فیلتر در نظر گرفته می شود تا اثرات ناشی از نویز و تداخل آن تا حد زیادی کاهش یابد.

کاربرد فرچه یا برس ایمنی در پله برقی چیست؟

 

 

خیلی از افرادی که از پله برقی به بالا یا پایین میروند را وقتی می نگریم احتمال اینکه پای خود را به برس های کنار پله برقی قرار دهند تا کفش آنها توسط این برس ها تمیز شود زیاد است . اما آیا تاکنون از خود پرسیده ایم که این برس ها یا فرچه های ایمنی کنار پله برقی برای چیست ؟ و چه کاربردی دارد ؟

شاید خیلی ها فکر می کنند این فرچه ها بخاطر تمیز کردن کفش های آنهاست . اما این تفکر کاملا اشتباه است .

شاید شما حوادثی که بر اثر استفاده از پله برقی به وجود آمده را شنیده باشید . کوچکترین اتفاق می تونه باعث قطع عضو یا حتی مرگ افراد شود چرا که این پله های برقی که به راحتی شما را به بالا یا پایین حرکت می دهند به وسیله موتورهای قدرتمندی روشن هستند و کار می کنند و به این راحتی ها متوقف نمی شوند . پس اگر گوشه ای از لباس شما گیر کند قطعا اتفاق بدی می افتد .

دلیل وجود برس یا فرچه ایمنی برای چیست ؟

اگر دقت کرده باشید بین پله برقی و دیواره پله برقی شکافی وجود دارد . وجود این شکاف لازم است چرا که اگر این شکاف وجود نداشته باشد پله برقی حرکت نمی کند . دلیل استفاده از فرچه های ایمنی هم وجود همین شکاف است چرا که هم شکاف لازم است و هم این برس .

قرار دادن این برس به این دلیل است که اگر به هر دلیلی شما فراموش کرده و به این منطقه نزدیک شدید به شما آلارم داده که در منطقه خطر قرار دارید . دلیل دیگر وجود این برس ها برای این است که اگر از دست شما چیزی افتاد داخل اون شکاف نره . هر چیزی که از دست شما بیفتد چه بطری آب چه لوله آهنی باعث متوقف شدن پله برقی می شود و باعث تعمیر پله برقی و تعویض قطعات پله برقی می شود . این فرچه ها باعث میشود که شی افتاده از دست شما داخل شکاف نرود .  

عوامل لرزش آسانسور و روش های رفع آن

کیفیت حرکت یکی از شاخص های کیفی مورد سنجش در رابطه با آسانسور ها به خصوص آسانسور های درایو دار است درایو های آسانسور به منظور کنترل لرزش آسانسور و کاهش انرژی صرفی و افزایش کیفیت حرکت در آسانسور ها پیشنهاد و استفاده می شود. لرزش در حرکت آسانسور ها از عمده مشکلاتی است که تمامی افراد فعال در صنعت آسانسور با آن سرو کار دارند که گاها این مشکل حل نشده و مشکل شناسایی نشده است .این مشکل تنها مختص آسانسور  های تولید داخل نیست و گاها در پکیج آسانسور های خارجی نیز مشاهده می گردد که حل آن به راحتی امکان پذیر نیست .

بخش های مختلف حرکتی آسانسور

دسته بندی آسانسور ها به لحاظ سیستم محرک :

  • دو سرعته
  • کششی
  • درایو دار
  • هیدرولیک

 

در این مقاله سعی داریم علل لرزش آسانسور های درایو دار را مورد بررسی قرار دهیم .

آسانسور ها معمولا از دو جزء مکانیکی و الکتریکی تشکیل شده است که ما سعی در بررسی علل لرزش آسانسور در این قسمت از سیستم آسانسور هستیم  .

آسانسور ها سه جهت دارند که با یافتن جهت لرزش آسانسور می توان دلیل آن را پیدا کرد جهات لرزش xyz میباشد.

به طور کلی ممکن است ترکیبی از این سه جهت در لرزش آسانسور وجود داشته باشد ،  برای داشتن کیفیت حرکتی مطلوب باید نکات مهم هر سه محور را در راه اندازی و نصب آسانسور رعایت نمود.

لرزش در حرکت ممکن است در بخش های مختلف حرکت آسانسور اتفاق بیفتد که می توان به چهار ناحیه زیر تقسیم نمود :

  • شتاب مثبت
  • سرعت ثابت
  • شتاب منفی
  • سرعت Leveling

دلایل بروز مشکل در ناحیه ی A

  • عدم رعایت صحیح شیلدنگ برای مقاومت ترمز
  • عدم رعایت صحیح شیلدینگ برای خطوط انکدر، مشکل در انکدر و یا کوپلینک انکدر
  • عدم رعایت صحیح شیلدینگ برای خطوط قدرت
  • عدم تنظیم مناسب درایو
  • عدم انتخاب صحیح درایو با توجه به توان سیستم(ضعیف بودن درایو)
  • عدم توانمندی درایو در شناخت موتور

دلایل بروز مشکل در ناحیه ی B

  • عدم رعایت صحیح شیلدینگ برای خطوط قدرت
  • عدم تنظیم مناسب درایو
  • عدم رعایت صحیح شیلدنگ برای مقاومت ترمز
  • عدم توانمندی درایو در شناخت موتور
  • عدم رعایت صحیح شیلدینگ برای خطوط انکدر، مشکل در انکدر و یا کوپلینک انکدر
  • مشکل موتور در فرکانس های بالا

دلایل بروز مشکل در ناحیه ی C

  • عدم رعایت صحیح شیلدنگ برای مقاومت ترمز
  • عدم رعایت صحیح شیلدینگ برای خطوط انکدر، مشکل در انکدر و یا کوپلینک انکدر
  • مشکل موتور در فرکانس های بالا
  • عدم تنظیم مناسب درایو
  • عدم رعایت صحیح شیلدینگ برای خطوط قدرت
  • عدم توانمندی درایو در شناخت موتور

دلایل بروز مشکل در ناحیه ی D

  • عدم رعایت صحیح شیلدینگ برای خطوط انکدر، مشکل در انکدر و یا کوپلینک انکدر
  • عدم تنظیم مناسب درایو
  • عدم انتخاب صحیح درایو با توجه به توان سیستم(ضعیف بودن درایو)
  • عدم رعایت صحیح شیلدینگ برای خطوط قدرت
  • عدم توانمندی درایو در شناخت موتور
  • مشکل موتور در فرکانس های پایین
  • عدم رعایت صحیح شیلدنگ برای مقاومت ترمز

راهکار های پیشنهادی برای رفع مشکل لرزش آسانسور

در بررسی موارد ذکر شده دیده می شود که رعایت مبحث شیلدینگ در هر چهار ناحیه میتواند عامل اصلی محسوب گردد که رعایت موارد زیر می تواند در کاهش و یا حذف لرزش در آسانسور گردد .

  1. استفاده از کابل شیلد دار برای خطوط مقاومت ترمز و اتصال آن به ارت با بسط
  2. استفاده از کوپلینگ های مناسب و استاندارد برای انکودر
  3. استفاده از موتور با برند های معتبر که مشخصات ذکر شده آنها صحیح باشد
  4. استفاده از کابل شیلد دار یا خرطومی فلزی برای خطوط قدرت از درایو به موتور و اتصال آن به ارت با بسط
  5. تنظیم دقیق پارامتر های درایو خصوصا پارامتر های موتور، PIDو …
  6. استفاده از کابل های بهم تابیده شیلد دار و اتصال شیلد به ارت به کمک بسط  برای انکدر
  7. استفاده از درایو با برند های معتبر به طوریکه بتواند به طور دقیق موتور را مدل نماید
  8. انتخاب مناسب موتور و درایو با توجه به کاربرد

نتیجه گیری :

با توجه به مطالب بیان شده در نصب و سیم کشی آسانسور می تواند عوامل بروز لرزش را کنترل و یا حذف نماید ، لذا پیشنهاد میشود قبل از نصب قطعات الکتریکی برای اجرای موارد فوق برنامه ریزی کنید .

عظیم ترین آسانسور جهان

این آسانسور یکی از عجیب ترین آسانسورهای دنیا می باشد. دو راه برای حمل نقل قایق بین دو ارتفاع متفاوت در آب وجود دارد. یکی استفاده از سدهای متحرک است که معمولا در رودخانه ها و کانال های آبراه دیده می شود و روش دیگر این است که به طور فیزیکی قایق از یک آبراه بلند شود و در آبراه دیگر قرار گیرد.

 

بالابرهای قایق زیاد رایج نیستند و چرخ «فالکرک» در نزدیکی فالکرک در اسکاتلند تنها بالابر چرخشی قایق در نوع خود در جهان است و به عنوان نقطه عطفی در مهندسی در اسکاتلند در نظر گرفته می شود.چرخ فالکرک ۳۵ متر ارتفاع دارد و کانال «Forth and Clyde» را به کانال «Union» متصل می کند که قبلا با ۱۱ سد متحرک در فاصله ۱.۵ کیلومتری به هم متصل می شدند. اما این روش در سال ۱۹۹۳ کنار گذاشته شد و اتصالات شکسته شد. از این رو تصمیم گرفته شد که یک بالابر قایق لازم است تا دو آبراه را به هم مرتبط کند. اما از آن جا که مایل نبودند هر بالابری را استفاده کنند تصمیم گرفتند یک ساختار چشمگیر و نمایشی قرن بیست و یکمی ایجاد کنند.نتیجه این تصمیم، یک ساختار فوق العاده متعادل شد که «چرخ فالکرک» نام گرفت: اولین و تنها آسانسور چرخشی قایق در جهان.قایق ها وارد یکی از واگن های چرخ می شوند و همراه با آبی که در آن شناور هستند بالا و پایین برده می شوند. این بالابر براساس قانون جابجایی ارشمیدس کار می کند که طبق آن حجم هر قایق شناور در واگن دقیقا با حجم متناسبی از آب جابجا خواهد شد بنابراین ترکیب نهایی قایق و آب جرم کلی اصلی را متعادل نگه خواهد داشت. وزن برابر اجازه می دهد واگن ها در تعادل بمانند، بنابراین انرژی خیلی کمی برای جابجایی چرخاندن چرخ نیاز خواهد بود. چرخ ۱۸۰ درجه در ۵.۵ دقیقه با استفاده از تنها ۱.۵ کیلووات الکتریسیته می چرخد، یعنی همان میزان انرژی که برای جوشاندن ۸ کتری آب در خانه نیاز است.

در ادامه، تصاویر این آسانسور عجیب را مشاهده نمایید :

 

آسانسوری که هیچ وقت از حرکت باز نمی ایستد!

وقتی صحبت از یک وسیله مرگ آور می شود، هیچ وقت ذهن ما به سمت وسیله ای که ساخت بشر است و برای راحتی بیشتر بوجود آمده است، نمی رود . پاترنوستر (Paternoster)، نوعی آسانسور است که از اتاقک های بدون دری ساخته شده که به طور مدام و بدون ایستادن لحظه ای، بالا و پایین می روند . فرد وقتی سوار آسانسور می شود، باید موقع پیاده شدن، بسیار هوشیار باشد چون از آنجا که این آسانسور هیچ گاه از حرکت نمی ایستد، اگر به موقع پیاده نشود، دچار قطع عضو و یا مرگ حتمی می شود . شاید برایتان عجیب باشد اما این آسانسور در بعضی ساختمان های انگلستان استفاده می شده است و هنوز هم در بسیاری کشورها استفاده می شود .

 

 

اولین پاترنوستر را مهندسی به نام Peter hart اختراع کرد که در سال ۱۸۸۴ در دارتفورد انگلستان مورد استفاده قرار گرفت .
از آن جاییکه این وسیله باعث راحتی آمد و شد شده بود، خیلی زود در نیمه ی اول قرن بیستم در سراسر اروپا مشهور شد چون می توانست انسان های بیشتری را نسبت به وسایل دیگر جابه جا کند. اما از طرفی باعث مرگ های زیادی هم شده است .
امروزه پاترنوسترها به دلیل ریسک بالای آسیب دیدگی و مرگ، به شدت ممنوع شده اند . البته هنوز هم در کشورهایی مثل دانمارک، فنلاند، لهستان، مجارستان، سوئد ، جمهوری چک و آلمان از این نوع آسانسورها استفاده می شود و حتی بیشترین تعداد آنها هم که حدود ۲۳۰ تاست، در کشور آلمان قرار گرفته است .
اگر چه دولت آلمان تلاش های زیادی برای ممنوعیت استفاده از این آسانسورهای مرگ بار کرده است، اما مردم زیادی همچنان از آنها استفاده می کنند چرا که بر این باورند باید یاد این آسانسورهای نوستالژیک را زنده نگه دارند . یکی از دوستداران پاترنوسترها می گوید : « شما هیچ وقت نمی توانید از خطر پیشگیری کنید چرا که در این صورت باید استفاده از ماشین ها را هم به دلیل خطر تصادف ممنوع کرد . این آسانسورها بخشی از تاریخی صنعتی ما هستند . »