تاریخچه پله برقی در ایران

تاریخچه پله برقی در ایران به دوران قبل از انقلاب اسلامی در فروشگاه فردوسی تهران است.

متاسفانه تاریخ مستند و دقیقی از ورود اولین پله برقی به ایران در اختیار نمی باشد. اولین گزارشات ثبت شده گواه بهره برداری از پله برقی در فروشگاه فردوسی تهران و در سال ۱۳۳۸ می باشد. فروشگاه فردوسی از اولین فروشگاه های مدرن می باشد که توسط شرکت های آلمانی در ایران راه اندازی گردید.
پله برقی نصب شده در فروشگاه فردوسی ساخت شرکت o&k آلمان است. پله برقی فروشگاه بزرگ ایران و فروشگاه قدس که در اوایل سال ۱۳۵۰ راه اندازی گردیدند نیز محصول کمپانی اوتیس بودند. در سال های قبل از انقلاب اسلامی سه شرکت بزرگ خارجی o&k، اوتیس و شیندلر بیشترین سهم بازار ایران را در اختیار داشتند. پس از پایان جنگ تحمیلی و آغاز بازسازی خرابی های جنگ، صنعت پله برقی نیز به مانند آسانسور رونقی دوباره یافت.

استفاده فراگیر از پله های برقی با افتتاح فروشگاه های زنجیره ای شهروند، خط یک مترو تهران و فرودگاه بین المللی امام خمینی آغاز گردید. استفاده از پله برقی بر روی پل های عابر نیز به سال ۱۳۸۲ بر می گردد. استفاده از پیاده روی متحرک با آغاز بکار فروشگاه های زنجیره ای هایپر استار در تهران آغاز گردیده، سپس ترمینال مسافری فرودگاه بین المللی امام خمینی و ایستگاه راه آهن تهران نسبت به نصب و بهره برداری از پیاده رو های متحرک اقدام نمودند. امروزه پله برقی در ایران، پله برقی بعنوان یکی از المان های مهم در جابجایی مسافر در مجتمع های تجاری، مراکز خرید، اماکن عمومی و ترانزیت محسوب می گردد.